Alvorligt syge sikres pensionskroner

Ny ordning skal sikre, at alvorligt syge pensionskunder får de penge, de har krav på.

Kritisk syge skal modtage brev om, at de har krav på udbetaling fra deres pensionsselskab. Ny ordning forventes at træde i kraft i april. (Foto: Colourbox)Kritisk syge skal modtage brev om, at de har krav på udbetaling fra deres pensionsselskab. Ny ordning forventes at træde i kraft i april. (Foto: Colourbox)

Cirka to millioner danskere er forsikret mod kritisk sygdom. De fleste 3F'ere under 67 år har en sådan forsikring via deres pensionsordning.

To ud af tre er bare ikke klar over, at de har ret til en ekstra sum penge, hvis de får en alvorlig sygdom. Det viste en undersøgelse, Industriens Pension foretog for et år siden.

Som reglerne er nu, skal de selv henvende sig for at få pengene. Resultatet er, at mange ikke får udbetalt den erstatning, de har krav på.

Industriens Pension har derfor arbejdet for at få ændret reglerne, så det blev muligt at samkøre pensionsselskabernes oplysninger med oplysningerne i det landsdækkende patientregister. Her bliver alle danskernes diagnoser registreret.

Sundhedsstyrelsen skal sende brev til patienter

Nu er en arbejdsgruppe med folk fra ministerier og forsikringsbranchen blevet enige om en ordning, som ventes søsat i april.

Forsikringsselskaberne skal hver måned indsende en opdateret liste over kunder, der er forsikret mod kritisk sygdom. Disse oplysninger vil Sundhedsstyrelsen samkøre med Landspatientregistret og derefter sende brev til de patienter, der har fået en kritisk sygdom, og som er forsikret.

I brevet vil patienterne blive opfordret til at kontakte deres forsikringsselskab, fordi de efter al sandsynlighed har penge til gode.

Samkøringen af registre kommer altså til at foregå i Sundhedsstyrelsen og ikke i de enkelte forsikringsselskaber. Dermed kan den nye ordning gennemføres uden en lovændring.

Industriens Pension vil følge ordningen nøje

I Industriens Pension er man glade for, at der er fundet en løsning.

- Vi havde helst set, at vi selv fik mulighed for at ringe til vores kritisk syge medlemmer. Der vil givetvis være nogle, som ikke får kontaktet os, fordi de har så meget andet at tænke på, siger forsikringsdirektør Joan Alsing.

- Vi vil nøje følge med i, hvor stor en del, der kontakter os efter at have fået brev fra Sundhedsstyrelsen. Er der brug for at forbedre ordningen, vil vi tage initiativ til, at det sker, siger hun.