Krav om lærlinge for at bygge i Århus
Der skal ansættes lærlinge, hvis firmaer vil bygge for Århus Kommune. Det kræver politikere og fagbevægelse. Og kravet er fuldt lovligt.
Det er ret og rimeligt med krav til virksomheder, der vil have glæde af kommunens investeringer for milliarder.
Det mener Ole Vagn Christiansen, formand for byggegruppen i 3F Århus Rymarken. Vil man bygge for Århus kommune, skal man ansætte lærlinge.
Den katastrofale mangel på praktikpladser, især i byggeriet, har fået fagbevægelse og politikere i Århus til at kræve lærepladser hos virksomhederne. Hvis de da vil byde på nogle af de mange bygge- og anlægsopgaver, der følger med kommunens to vækstpakker til en værdi af 1,75 milliarder kroner.
Ideen har sit udspring i fagbevægelsen.
- Det skal være attraktivt at investere i uddannelse. Og med kravet vil entreprenørerne få et ekstra incitament til at ansætte lærlinge, siger Ole Vagn Christiansen, formand for byggegruppen i 3F Århus Rymarken.
300 – 400 flere i praktik
Han har stillet forslaget sammen med den lokale LO-formand Hans Halvorsen. De sidder begge i den særlige Task Force, som følger de kommunale investeringer på nærmeste hold.
- Det er vel kun ret og rimeligt, at de virksomheder, der får glæde af de store kommunale investeringer, også giver et bidrag i form af investering i fremtiden, siger Ole Vagn Christiansen.
Han vurderer, at kravet alene vil kunne give 300 til 400 ekstra praktikpladser. Og forventer, at de store entreprenørvirksomheder bliver langt mere villige til at ansætte lærlinge.
Samme krav andre steder
Århus Kommune har fået lavet et juridisk responsum. Det slår fast, at kommunen er sin gode ret til at have sociale klausuler i betingelser for udbud. Det gælder også krav om et vist antal praktikpladser.
De nærmere retningslinjer for kravet om lærlinge ved arbejde for kommunen er ikke fastlagt. Det vil ske, når Task Force senere på måneden mødes med samtlige byggechefer i de kommunale forvaltninger.
I Byggegruppen i 3F er man begejstret for det århusianske initiativ. Uddannelseskonsulent Steen Boesen opfordrer til, at andre kommuner, staten og regionerne stiller tilsvarende krav.
- Og det skal naturligvis også gælde for offentligt ejede selskaber som for eksempel Metroselskabet og Femern-forbindelse, siger han.