Nej-kamp om transportaftale

OK07: Flere tillidsfolk vil arbejde for nej til transportoverenskomsten. Det skyldes især vrede over et afskaffet tillæg på timen mellem klokken 6 og 7. Men det rammer meget få, siger 3F's topforhandler.

Forslaget til en ny overenskomst på transportområdet er ikke godt nok, mener en række tillidsrepræsentanter. (Arkivfoto)Forslaget til en ny overenskomst på transportområdet er ikke godt nok, mener en række tillidsrepræsentanter. (Arkivfoto)

Udsigten til en lønstigning til de fleste ansatte på transportområdet på 1.000 kroner om måneden hvert år de næste tre år er ikke nok til at anbefale et ja til de nye transportoverenskomster, når man spørger en større gruppe tillidsfolk og 3F-forhandlere.

En mindre gruppe chauffører og lagerarbejdere må nemlig betale for lønstigningen med en lønnedgang der udhuler det meste af stigningen det første år.

Chauffører og lagerarbejdere på 3F's overenskomst med HTS, der hidtil har arbejdet i timen mellem klokken 6 og 7 dagligt må fremover sige farvel til et genetillæg på 33 kroner om dagen eller godt 700 kroner om måneden. Det betyder, at deres lønstigning det første år kun bliver på knap 300 kroner om måneden.

- Seks ud af 10 af mine kolleger bliver ramt af dette her. De må betale mere 740 kroner for at få 1.000 kroner om måneden, og det alene betyder, at jeg anbefaler et nej til overenskomsten. Men jeg skal heller ikke lægge skjul på, at vi havde forventet noget mere i løn her midt i det økonomiske opsving, siger Michael Eriksen, der er tillidsrepræsentant for chaufførerne på Lemvigh Müller-koncernens stållager i Randers.

Nogenlunde samme argumenter bliver brugt af formanden for 3F Lager, Post og Service, Bjarne Høpner, i dagens udgave af Jyllandsposten.

- Jeg synes, vi skoldede nogle medlemmer ved at øge fleksibiliteten, siger han til avisen.

Rammer kun få

Chefforhandler og formand for 3F's Transportgruppe Orla Petersen maner til ro.

- Ifølge de lønstatistikker, vi har adgang til, rammer det her kun godt en halv procent af chaufførerne og lagerarbejderne. Og der er alene tale om et tillæg, der forsvinder på Fællesoverenskomsten med HTS. Den omfatter under 9.000 chauffører og lagerarbejdere. På ATL-overenskomsten med over 20.000 ansatte er der ikke noget tillæg om morgenen. Det betyder, at morgentillægget nu ikke længere er skyld i, at arbejdsgivere flytter overenskomst, siger Orla Petersen.

Han betegner i øvrigt aftalen som acceptabel og værd at anbefale. Ikke mindst fordi de ansatte på transportområdet generelt kan se frem til dobbelt så store lønstigninger i den kommende overenskomstperiode som i den nuværende.

Også protester fra havnene

Også fra havnearbejderne lyder der protester mod det første forlig på transportområdet.

Landets knap 800 havnearbejdere er nemlig omfattet af 3F's overenskomst med HTS, og havnearbejderne er ikke tilfredse med de stigninger, som havnearbejderne forlods er sikret.

Havnearbejderne er en speciel gruppe, der selv skal ud og forhandle yderligere lønstigninger på de enkelte havne.

HTS-overenskomsten sikrer alene havnearbejderne en stigning i den daglige mindstebetaling.

Stigning er på 10 kroner dagligt hvert af årene for arbejde mandag til fredag inden for normal arbejdstid.

På arbejde lørdag, søndag, helligdage samt aften og nat stiger den daglige mindstebetaling med 15 kroner i 2007, 2008 og igen i 2009. Havnearbejderne får desuden forbedret deres søgne-helligdags og feriefridagsordning med en forhøjelse på 0,25 procent.