Søfolk får halv lønstigning
OK07: Også på søen er der nye overenskomster. Men søfolk på skibe under dansk internationalt skibsregister er på nettolønninger og får kun halvt så store lønstigninger som ansatte på resten af transportområdet.
Søfolkene på danske skibe får kun halvt så store lønstigninger som resten af de ansatte på transportområdet. (Arkivfoto) De fleste chauffører og lagerarbejdere kan se frem til 1.000 kroner mere i løn om måneden i 2007, 2008 og 2009 på grund af de nye overenskomster aftalt mellem arbejdsgiverne og 3F's Transportgruppe.
Men også transportens folk på søen, skibsassistenterne i den danske handelsflåde under Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), har fået nye overenskomster, og her er der langt op til 1.000 kroner mere i løn om måneden hvert år.
Stigningen i hyren for danske søfolk under DIS hovedoverenskomsten vil for en befaren, rederiansat skibsassistent stige med cirka 836 kroner pr. måned over de kommende tre år. Hertil kommer stigninger på en række forskellige tillæg og indførelse af en særlig konto på én procent af lønnen, som rederierne skal betale.
Det giver søfolkene en lønstigning på 550 kroner om måneden hvert af de kommende tre år. Men i modsætning til transportarbejdere på landjorden, skal søfolk på skibe under DIS-flag ikke betale skat af deres halve lønninger og halve lønstigninger.
- Alt i alt svarer vores lønstigninger næsten til det, der er givet på land. Men vi mangler noget, der svarer til 90 ører i timen, og så er det kun delvist lykkedes os at få del i de tillæg på fire kroner ekstra i timen, som faglærte chauffører opnår i løbet af de kommende tre år, siger formand for 3F Sømændene, Søren Sørensen.
Skæv konkurrence
Søfolkene må leve med en hverdag under hård konkurrence, og det har ifølge 3F Sømændene præget overenskomstforhandlingerne.
På havet er der ikke mangel på arbejdskraft, og danske rederier benytter i udstrakt grad billige filippinske og polske søfolk, der arbejder under lokale overenskomster og lønforhold, der svarer til forholdene i deres hjemlande.
- DIS-loven og den stadige trussel om yderligere udflagning af job betyder, at forhandlingerne ikke er ligeværdige. Havde der været mulighed for lige forhandlinger på et reelt grundlag, havde der været mulighed for et anderledes resultat, siger formand for 3F Sømændene Søren Sørensen.
Blandt andet på den baggrund anbefaler han sammen med forhandlingsudvalget hos 3F Sømændene at stemme nej til det samlede mæglingsforslag fra forligsmand Asbjørn Jensen.
Overenskomsten mellem 3F Sømændene og Danmarks Rederiforening får desuden betydning for en række mindre overenskomster og dermed i alt knap 1.000 søfolk.