3F kræver uddannelse til chauffører i gigantvogne
3F kræver ny uddannelse til chauffører, hvis Folketinget giver grønt lys for gigantlastvogne over hele landet. Politikerne er gået uventet langt med udbredelsen af de lange og tunge lastbiler.
Nødvendigt at enhver chauffør i gigantlastbilerne, der fra 2008 formentlig bliver lovlige på danske veje, har den nødvendige ekstra uddannelse, mener 3F. Kørsel med gigantlastbiler over hele landet vil betyde flere alvorlige ulykker. Når de første store ulykker er sket, vil lastbiltransport få et endnu dårligere ry hos folk, frygter chaufførernes fagforbund 3F, der organiserer 3F's 24.000 godschauffører.
- At et flertal i Folketinget nu er indstillet på i realiteten at give grønt lys for gigantlastbiler over hele landet fra 2008, gør det bydende nødvendigt, at enhver chauffør i disse farlige lastbiler har den nødvendige ekstra uddannelse. Vognmændene skal ikke i sidste øjeblik have mulighed for dispensation, når det gælder chaufføruddannelsen, siger Leif Rasmussen, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Samtlige havne i Danmark
Debatten med gigantlastbiler på godt 25 meter og 60 ton handlede længe om, at gigantlastbilerne kun skulle køre på motorveje og aflevere gods i trafikcentre lige ved motorvejene. Derfra skulle godset fordeles videre i mindre biler.
Nu synes et flertal i Folketinget indstillet på, at det treårige forsøg fra 2008 med gigantlastvogne skal omfatte kørsel til samtlige danske havne, blot den lokale politimester siger god for det.
- Dermed vil bilister, cyklister og fodgængere overalt i landet møde gigantlastvogne. De skal jo også gennem de tæt trafikerede bykerner for at komme til havnene. Når de første alvorlige ulykker er en realitet, så vil folks modstand mod lastbiler stige, siger Leif Rasmussen, der også er 3F's repræsentant i rådet for Større Færdselssikkerhed og i Trafiksikkerhedskommissionen.
Ikke færre lastbiler
Leif Rasmussen tvivler også meget på vognmændenes argument om, at gigantlastbiler vil reducere kørslen med andre lastbiler.
- Jeg tror ikke på, at der kommer færre lastbiler på vejene, for det er helt urealistisk, at gigantlastvogne vil køre med fulde læs. Nu om dage arbejder virksomhederne ikke med store lagre, men satser på at transportere varer efter nøje tidsplaner, så vognmændenes store ideer om fuldt lastede gigantlastvogne er urealistiske drømme. Og dermed bliver gevinsten for miljø og medtrafikanter yderst tvivlsom, fastslår Leif Rasmussen.
Yderdistrikter taber
I kraft af størrelsen vil gigantlastvogne betyde alvorligere ulykker i trafikken, mener trafikeksperten Henrik Harder Hovgesen, der er lektor på Aalborg Universitet.
- Gigantlastbiler vil også favorisere billig transport af gods til de virksomheder, der ligger tæt ved motorveje. Yderdistrikterne i Danmark vil blive taber og yderligere marginaliseret, mener trafikeksperten.
Hele EU
Vognmændene i DTL - Dansk Trafik og Logistik - ønsker som trafikminister Flemming Hansen, at hele EU siger god for gigantlastbiler.
- Det vil afhjælpe chaufførmanglen i Danmark og gøre transporten i hele Europa mere effektiv og konkurrencedygtig, siger DTL's direktør Erik Østergaard.