Slut med usikre ordblindetest

Dansk Videnscenter for Ordblindhed har sendt et stort testmateriale ud til samtlige folkeskoler, der gør, at ordblinde elever nu opdages på en enkel og ensartet måde.

Dansk Videnscenter for Ordblinde har lavet nye ordblindetest i erkendelse af, at der ganske enkelt manglede et redskab ude på skolerne.Dansk Videnscenter for Ordblinde har lavet nye ordblindetest i erkendelse af, at der ganske enkelt manglede et redskab ude på skolerne.

Det skal være slut med, at forældre behandles vidt forskelligt fra kommune til kommune, når de prøver at få anerkendt, at deres barn er ordblindt.

Dansk Videnscenter for Ordblindhed har netop sendt et omfattende informationsmateriale ud til alle folkeskoleledere "Værd at vide om ordblindhed", der giver fælles retningslinjer for, hvordan man afgør, om en bestemt elev er ordblind.

Klare og enkle redskaber

Materialet giver skolerne enkle redskaber til at opdage og afgrænse ordblinde elever, der har brug for særligt tilrettelagt undervisning og støtte.

- Materialet er resultat af et omfattende projekt, som vi satte i gang i 2005. Vi har nu udviklet en test og en procedure til afgrænsning af ordblindhed - dysleksi - og vi håber, det bliver et stærkt redskab for lærere, læsevejledere, læsekonsulenter, psykologer og selvfølgelig også de ordblinde børn og deres forældre, siger leder af centret, der hører under Velfærdsministeriet, Birgit Dilling Jandorf.

Stor usikkerhed

Videnscentret har lavet materialet i erkendelse af, at der ganske enkelt manglede et redskab ude på skolerne.

- Før vi i sin tid satte projektet i gang, lavede vi en spørgeskemaundersøgelse i alle landets pædagogisk-psykologiske rådgivninger, der afslørede stor usikkerhed og stor spredning i, hvordan man gør tingene og tester for ordblindhed, siger hun.

Hun pointerer, at Videnscentrets test sikrer ensartethed, så første skridt til en afklaring kan foretages på skolen, derefter kan andre fagfolk inddrages, så forældrene får den bedst mulige information om deres barns skolesituation.