Kampagne på hoteller er spild af tid
Arbejdstilsynet sætter fokus på de store i hotel- og restaurationsbranchen. Det burde have været de små, kritiserer 3F.
Arbejdstilsynet sætter nu fokus på de store arbejdspladser indenfor hotel og restauration. Spild af tid, mener 3F. (Arkivfoto.) Spild af tid og millioner kalder 3F-miljøkonsulent Henrik Hansen på forhånd en storstilet indsats, som Arbejdstilsynet i næste uge starter over for hotel- og restaurationsbranchen.
Til sidste kvartal i år er der bevilget 12,5 millioner til hotel og restauration, hvor der skal kigges på både ergonomi (for eksempel arbejdsstillinger) og på det psykiske arbejdsmiljø.
Pengene kommer fra sidste års velfærdsforlig, hvor Arbejdstilsynet fik penge til særlige tilsyn i brancher med stor nedslidning.
Problemer er de små steder
Men Henrik Hansen kritiserer, at AT kun går efter større forretninger som hoteller, konferencecentre og cateringvirksomheder, hvor der er flere end 50 ansatte.
- Jeg synes, det er en helt forkert prioritering. Dels er der ikke mange af den slags store steder, dels er det som regel dem, der har den mest professionelle tilgang til forebyggende arbejde og dermed de mindst slemme forhold. Det burde i stedet have været alle branchens små og ikke helt så arbejdsmiljørigtige steder, indsatsen blev rettet imod. Vi ved fra en række undersøgelser, at problemerne er værst på de mindre steder, og at der er der, der kan hentes den største gevinst ved en indsats, siger Henrik Hansen.
AT vil nå sa mange som muligt
I Arbejdstilsynet siger Vicedirektør Lis Gamborg til Nyhedsbrevet 3F, at tilsynet har valgt de store inden for hotel og restauration for på de tre måneder at nå ud til så mange ansatte som muligt.
- Man kan også kalde det mere arbejdsmiljø for pengene. Når der er over 50 ansatte, har vi chancen for at følge flere personalegrupper i løbet af en dag, og de erfaringer, vi får, vil vi selvfølgelig også bruge senere i forhold til de mindre i branchen, som 3F hellere vil have undersøgt.
Lis Gamborg påpeger, at tilsynet allerede har screenet mange virksomheder i forbindelse med en tidligere kampagne. En del af dem mangler stadig opfølgningsbesøg, og det gælder virksomheder i alle størrelser.
Varslede besøg
Besøgene vil blive varslet i god tid, og de skal planlægges i en fælles dialog mellem tilsynets medarbejdere og virksomhederne.
Der er afsat tid til at være på arbejdspladsen i længere perioder, hvilket ifølge Henrik Hansen er fint der, hvor de ansatte er meget belastede af arbejdsmiljøet.
I forbindelse med det psykiske arbejdsmiljø er der lagt op til, at tilsynsfolkene kan holde møder med grupper af ansatte.
I forhold til gennemsnittet i andre brancher går næsten dobbelt så mange hotel- og restaurationsansatte på førtidspension. Otte ud af 10 går på efterløn.
I alt 100 virksomheder kan forventes besøgt uanset de for nyligt er blevet screenet.
Det andet område, som Arbejdstilsynet har udtaget, er inden for hjemmeplejen og døgninstitutioner for voksne.