Rod i økonomien på AMU koster ufaglærte dyrt

Undervisningsminister Bertel Haarder får hård kritik af Rigsrevisionen for ikke at have overblik over AMU. Det betyder færre kurser. 3F advarer mod at kompetenceløft er i fare.

3F har tidligere kritiseret nedskæringer på AMU-kurser, og nu viser Rigsrevisionens granskning, at der er alvorligt rod med Undervisningsministeriets økonomi-styring af AMU-området. (Tegning: Nis Jakob)3F har tidligere kritiseret nedskæringer på AMU-kurser, og nu viser Rigsrevisionens granskning, at der er alvorligt rod med Undervisningsministeriets økonomi-styring af AMU-området. (Tegning: Nis Jakob)

Der falder flere drøje hug til Undervisningsminister Bertel Haarder (V), efter at Rigsrevisionen og statsrevisorerne har været ude med hård kritik af økonomistyringen på AMU (Arbejdsmarkedsuddannelserne), som betyder at ministeriet intet overblik har over, hvad pengene går til på AMU.

3F forlanger, at der hurtigt muligt bliver skabt orden i rodebutikken.

- Det kompetenceløft, der er nødvendigt for vores medlemmer og for at Danmark skal kunne klare sig i den globale konkurrence, må ikke strande på grund af undervisningsministeriet manglende økonomisk overblik, siger forbundssekretær i 3F Per Christensen.

Færre på AMU-kursus

AMU-forstanderforeningen peger på, at rod i økonomien og manglende overblik betyder, at der udbydes færre AMU-kurser.

- Det går ud over de kortuddannede. Samtidig skygger det for, at der er behov for flere midler - AMU-centrene har samlet et stort underskud, pointerer formand for AMU-forstanderforeningen Lars Bo Breddam, der oplyser, at ministeriet nu har bedt Forstanderforeningen om at hjælpe med at belyse området.

Upålidelig analyse

Statsrevisorernes skarpe kritik går blandt andet på, at der er meget store - og uforståelige - forskelle i skolernes udgifter til undervisning. Den årlige udgift pr. elev kan svinge med op til 50.000 kroner fra skole til skole, selv om udgiften burde være nogenlunde ens.

Rigsrevisionen og statsrevisorerne har i ti år rykket ministeriet for en analyse af området og først sidste år gennemførte ministeriet en analyse. Men den var ikke ventetiden værd.

Ifølge Rigsrevisionen er analysen ubrugelig – statsrevisorerne stoler ikke på tallene på grund af de store forskelle fra skole til skole. Statsrevisorerne fastslår overfor Folketinget, at sagen har haft et unødigt langt og helt uacceptabelt forløb.

Økonomi-rod blokerer for alt

Per Christensen peger på, at arbejdsmarkedets parter lige er blevet enige med regeringen om at styrke voksen- og efteruddannelse. Blandt andet med en forbedring af de økonomiske vilkår.

- Men hvordan skal det gribes an? Det økonomiske rod blokerer jo for alt. Hvordan skal man afgøre om statstilskuddet dækker omkostningerne ved et AMU-kursus, når der ikke er overblik over omkostningerne. Det manglende overblik rammer 3F's medlemmer, for det er da klart, at skolerne ikke udbyder kurser, der giver underskud, siger han.

Dybt bekymrende

Når 3F overfor undervisningsministeriet peger på problemerne med underskud på visse AMU-kurser, har svaret hidtil lydt, at så må skolerne jo bare hente pengene hjem på andre kurser.

- Nu viser det sig, at det svar reelt dækker over, at ministeriet overhovedet ikke har overblik over udgifterne. Det er dybt bekymrende og i mellemtiden må 3F'erne affinde sig med et kursusudbud, der retter sig mere efter tilfældigt fastsatte takser end efter behovet, siger han.