Ny lønkonflikt mod metrobyggeriet

Spanskejet fabrik, der leverer stål til metrobyggeriet, bliver blokeret, fordi de ikke vil aftale dansk overenskomst.

Lige nu bliver armeringsjernet fra det spanskejet Union Engineering and Innovation brugt flittigt på metroen af blandt andre italienske Trevi. Men 3F planlægger at lukke ned for leveringen af stålet, indtil firmaet indgår aftale om dansk løn. (Foto: Harry Nielsen)Lige nu bliver armeringsjernet fra det spanskejet Union Engineering and Innovation brugt flittigt på metroen af blandt andre italienske Trevi. Men 3F planlægger at lukke ned for leveringen af stålet, indtil firmaet indgår aftale om dansk løn. (Foto: Harry Nielsen)

For nyligt dukkede den første sag op om underbetalte arbejdere på byggeriet af den ny metro i København. Nu bliver prestigebyggeriet til 21 milliarder kroner ramt af endnu en sag om løndumping.

Den spanskejede fabrik i Ølstykke, Union Engineering and Innovation aps, leverer stål til metrobyggeriet, men har ikke dansk overenskomst. Derfor indleder 3F nu konflikt mod firmaet.

- Vi vil lamme deres produktion for at stoppe den sociale dumping. De tager opgaven fra virksomheder med overenskomst, og det er ikke på lige vilkår, siger Jarnil Larsen, faglig sekretær i 3F Frederiksværk-Frederikssund.

'Ikke rent mel i posen'

I løbet af den næste måned vil 3F og andre LO-fagforbund sætte gang i en sympatikonflikt. Det betyder, at vognmænd med overenskomst ikke vil køre stålet fra fabrikken. Og bliver stålet alligevel transporteret til metroens byggepladser, vil betonarbejdere, der er medlem af 3F, ikke tage imod materialerne.

I et halvt år har 3F forsøgt at få Union Engineering and Innovation til at indgå en overenskomst for de 15-20 spanske ansatte. Men uden held. Imens er armering fra byggeriet fortsat med at blive brugt på byggepladserne.

- Det tyder på, at forholdene ikke er i orden, når vi bliver mødt med larmende tavshed. Har folk rent mel i posen plejer de at sætte sig ned og forhandle, forklarer Jarnil Larsen.

Tavshed

Fabrikken er tilsyneladende startet sidste år af den spanske virksomhed Ferroberica og skal levere stål til metroen de næste par år.

Isaac Benito Orte, der er såkaldt assistant project manager på fabrikken, har siden fredag ikke vendt tilbage til Fagbladet 3F for at svare på, hvorfor firmaet ikke har ønsket at indgå en aftale om dansk løn.