Portugisere skal bygge metrostationer

Det portugisiske firma Cinterex skal bygge de første tre metrostationer på den nye cityring i København.

Det bliver det portugisiske firma Cinterex, der skal bygge de første tre nye metrostationer i København. Blandt andet her på Nørrebros Runddel. (Foto: Harry Nielsen)Det bliver det portugisiske firma Cinterex, der skal bygge de første tre nye metrostationer i København. Blandt andet her på Nørrebros Runddel. (Foto: Harry Nielsen)

Det portugisiske firma Cinterex skal bygge tre nye metrostationer i København: Nørrebroparken, Nørrebros Runddel og Nuuks Plads. Det bekræfter firmaet bag den store metroudvidelse, Copenhagen Metro Team.

- I alt har seks virksomheder budt på opgaven, og vi har valgt det portugisiske firma på grund af deres tekniske beskrivelser og prisen. De arbejder i øjeblikket i Finland og kender det nordiske område, siger Jens Munch, kommunikationschef i Copenhagen Metro Team (CMT).

Portugiserne kommer til Danmark i løbet af den kommende uge og begynder så småt arbejdet med at bygge de nye metrostationer.

- De skal levere maskiner, organisation og ekspertise, mens Copenhagen Metro Team skal levere det permanente materiale, eksempelvis beton, siger Jens Munch.

Indtil videre har CMT kun skrevet kontrakt for byggeriet af de første tre stationer.

Udlændinge giver problemer

Allerede inden byggeriet af metrostationerne har der været problemer på metroen. Blandt andet har tre italienske firmaer arbejdet uden overenskomst i et halvt år og betalt deres ansatte ned til 74 kroner i timen. Derfor er der god grund til ekstra kontrol, mener arbejdsmarkedsforsker ved Københavns Universitet Søren Kaj Andersen.

- Vi ved grundlæggende, at der er problemer med mange udenlandske underentreprønører i Danmark, eksempelvis viste en kontrol for nylig, at hver fjerde udenlandske virksomhed arbejder uden at være registreret korrekt i Danmark, siger Søren Kaj Andersen, arbejdsmarkedsforsker ved Københavns Universitet.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Cinterex om, hvem de forventer at ansætte på metrobyggeriet.

Usikkerhed om lærlinge

Sidste år indgik Copenhagen Metro Team, Dansk Byggeri, 3F og Metroselskabet en aftale, der skal sikre lærlinge på byggeriet af Cityringen. Målsætningen er, at fem-syv procent af de timelønnede på byggeriet skal være lærlinge.

Indtil nu har der ikke været ansat lærlinge på metroen. Copenhagen Metro Team kan endnu ikke sige om, portugisiske Cinterex kommer til at ansætte lærlinge på stationsbyggeriet.

- Vi vil sørge for at leve op til de aftaler, som vi har lavet med Metroselskabet, men jeg kan endnu ikke sige noget om, hvordan der kan ansættes lærlinge på stationsbyggeriet, siger Jens Munch.