Socialt diplom får nyt liv
Det sociale indeks har balanceret på kanten af fiasko, fordi ambitionerne var sat for højt. Nu lempes kravene, og dermed håber både regeringen og LO, at flere arbejdspladser vil tilslutte sig.
Har du hørt om Det Sociale Indeks?
Nå ikke, men den manglende viden deler du med mange andre, for arbejdspladserne har ikke ligefrem stået i kø for at tilslutte sig ordningen, siden den blev introduceret i 2001.
I dag har kun fem virksomheder - heraf to private - ret til at bruge det tilhørende S-mærke i deres markedsføring.
Men nu forsøger regeringen i samarbejde med arbejdsmarkedets parter at puste nyt liv i indekset, der i virkeligheden er et værktøj til at arbejde med en virksomheds sociale engagement.
Det skal være lettere at komme med på listen, og håbet er, at flere vil gøre forsøget.
- Det var en fremragende ordning, men det nytter jo ikke, når ingen vil bruge den. Den var for besværlig og bureaukratisk at arbejde med. Nu har vi sænket ambitionerne, for kan vi få nogle flere til at gøre en lille indsats, vil det være bedre end ingenting, siger LO-konsulent Christian Sølyst, der via arbejdet i en følgegruppe har været med til at revidere Det Sociale Indeks.
Kun to private med - og tre offentlige
De to private virksomheder, der står på listen, er Grundfos og Pressalit - virksomheder, som var kendt for deres sociale engagement, længe inden Det Sociale Indeks blev lanceret.
Pressalits direktør, Dan Boyter, var med ved onsdagens relancering i København. Og han roste ændringerne, selv om andre nu vil få et nemmere job end Pressalit selv har haft med at få S-mærket.
- Nu kan man dokumentere, hvordan det står til uden et stort bureaukrati, og man kan bruge Det Sociale Indeks, lige meget hvordan man er vant til at tackle tingene. Uanset hvad kan man ikke gøre det halvt. Man skal virkelig ville det, sagde han.
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen tror, at ordningen nu vil få større succes, fordi der vil være mangel på arbejdskraft i en årrække fremover. Dels vil mange virksomheder blive nødt til at ansætte folk, der ikke er 100 procent arbejdsparate fra dag ét, dels kan S-mærket generelt bruges til at markedsføre virksomheden over for nye medarbejdere.
- Det handler om at fortælle omgivelserne, at man er en attraktiv arbejdsplads, og vi ved, at især mange unge lægger vægt på, hvilket omdømme deres arbejdsplads har. Samtidig bliver virksomhederne nødt til at tage et medansvar for, at vi får de sidste ledige i arbejde. Virksomhederne skal ikke være en varmestue, men vi er nødt til at give de mennesker en chance, sagde han ved præsentationen.