Udsatte indvandrerdrenge skal bruge hænderne

Hver fjerde indvandrerdreng får ingen ungdomsuddannelse. Planlagt online-lektiecafe gør ingen afgørende forskel, mener 3F, der anbefaler en meget mere praktisk orienteret skole.

Mere praktisk arbejde på ungdomsuddannelserne vil hjælpe udsatte unge med indvandrerbaggrund, mener 3F.Mere praktisk arbejde på ungdomsuddannelserne vil hjælpe udsatte unge med indvandrerbaggrund, mener 3F.

Fire ud af ti drenge med indvandrerbaggrund, der forlader folkeskolen, står som 26-årig uden en ungdomsuddannelse. Det er dobbelt så mange som for danske drenge, hvor det kun er to ud af ti. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Rådets formand Lars Andersen understreger, at hvis der ikke gøres noget radikalt hurtigt, så er regeringens målsætning om, at 95 procent af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse inden 2015, helt urealistisk.

- De unge ryger ud af arbejdsmarkedet. Det er stærkt bekymrende, siger Lars Andersen.

AE: Besparelser stækker

Lars Andersen kalder det en alvorlig forhindring, at regeringen vil spare 750 millioner kroner på ungdomsuddannelserne i år.

- Der skal meget mere fokus på, hvordan vi indretter ungdomsuddannelserne. Så alle - også indvandrerdrenge - kan gennemføre. I stedet for som nu, hvor der kun tilbydes hyldevarer på skolerne. De svage unge skal have meget mere praktik under uddannelsen, siger Lars Andersen.

3F: Brug for en ny skole

Et af regeringens forsøg på at hjælpe de udsatte unge er en landsdækkende online lektiecafé, som blandt andet Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet og Statsbiblioteket står bag.

Der skal anderledes radikale løsninger til, mener forbundssekretær i 3F Per Christensen.

- Der findes ikke enkle løsninger. Jeg tror ikke, at en online lektiehjælp giver en afgørende forskel. Det helt afgørende er, at de udsatte unge møder en anderledes skole, end den de uden succes har mødt i ni-ti år i folkeskolen. Mange erfaringer peger på, at de har brug for en mere praktisk orienteret skole, hvor drengene kan arbejde og lære gennem fysisk aktivitet og ved at bruge hænderne, siger han.