Minister i samråd om chauffører
Bøder til chauffører, bureaukrati og løndumping på landevejen skal diskuteres på et samråd i Folketinget med justitsminister Lene Espersen (K).
Dansk Folkeparti vil diskutere chaufførernes vilkår med justitsminister Lene Espersen (K). Hvordan undgår vi social dumping i takt med, at østchaufførerne trænger ind på det danske arbejdsmarked og ofte foretager ulovlige transporter internt i Danmark uden at arbejde efter danske overenskomster?
Det spørgsmål vil Dansk Folkeparti (DF) diskutere med justitsminister Lene Espersen og andre politikere på Christiansborg, og det skal ske i et samråd, som Kim Christiansen fra DF vil indkalde ministeren til.
Dansk Folkeparti peger på, at der kommer stadigt flere udenlandske chauffører på de danske landeveje, samtidig med at danske chauffører og vognmænd klager over et voksende bureaukrati og over konsekvenserne af de nye bødetakster for brud på reglerne om køre-hviletid.
- Er der for meget bureaukrati for chaufførerne, der eksempelvis klager over, at de får udstukket bøder alene på grund af banale stavefejl på deres køreskiver? Jeg vil i samråd med justitsministeren diskutere rimeligheden i de nye bødestørrelser og eventuel indførelse af bagatelgrænse, lyder det fra Kim Christiansen.
Tiltrængt diskussion
Leif Rasmussen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, kalder Dansk Folkepartis dagsorden til justitsministeren temmelig bred.
- Men en diskussion om forholdene for chaufførerne er tiltrængt. Konkurrencen fra chauffører fra øst er blevet skærpet, og vi har set mange tilfælde af brud på reglerne og misbrug af udenlandske chauffører, uden at det har fået de store konsekvenser. Det vil vi gerne levere dokumentation for, siger han.
3F's Transportgruppe hilser også debatten om de hårdere straffe for chaufførers brud på reglerne velkommen.
- I bund og grund er det vognmændenes ansvar at planlægge transporterne ordentligt, så chaufførerne ikke bliver presset ud i brud på reglerne. Men situationen er ophedet i transportbranchen i øjeblikket med trusler om blokader af dele af vejnettet, siger Leif Rasmussen.
- Jeg håber, de vrede vognmænd og eventuelle chauffører vil afvente det kommende møde mellem justitsministeriet og transportbranchen i stedet for at deltage i ulovlige blokader. Dialog og samråd med politikerne er langt at foretrække, erklærer han.
Besked til politikerne
3F's Transportgruppe har sammen med arbejdsgiverne i HTS-A sendt et brev til justitsminister Lene Espersen om netop problemerne med håndhævelsen af reglerne om køre-hviletid.
I brevet peger de to organisationer på, at de skærpede straffe for brud på reglerne ikke altid står mål med den forseelse, chaufføren har begået.
De to organisationer foreslår blandt andet, at fejl i diagramarket bliver straffet med en standardbøde, uanset hvor mange fejl der findes i arket, i modsætning til nu, hvor hver fejl udløser en bøde - og at det sker med mulighed for lempelse ud fra en vurdering af chaufførens sociale forhold og eventuelle formildende omstændigheder.
Et andet forslag går på at give chaufførerne mulighed for at åbne kontrolapparatet for derved at få mulighed for selv at kontrollere, om de er tæt på at bryde reglerne.
- Det er vigtigt, at reglerne bliver overholdt, så chaufførerne ikke er til fare for trafiksikkerheden. Men der er tilfælde, hvor reglerne og de høje bøder intet har med trafiksikkerhed at gøre, og det synes vi er vigtigt, at politikerne ser nærmere på, forklarer Leif Rasmussen.