Bøde-bøvl er vognmænds ansvar
Rygter om blokader på landeveje på grund af større bøder for brud på hviletid og andre regler får 3F til at advare chauffører mod at deltage i vognmænds spil.
3F’s Transportgruppe fraråder chaufførerne at hoppe med på blokader og andre ulovligheder udløst af utilfredse vognmænd. Et ulmende oprør i transportbranchen truer med at udløse blokader af vigtige trafikknudepunkter 11. november.
Ifølge TV 2 er det ”kilder i vognmandsbranchen”, der truer med oprør og blokader – og årsagen er først og fremmest de nye højere bødetakster for brud på bestemmelserne om køre-hvile-tid og andre regler.
3F’s Transportgruppe fraråder chaufførerne at hoppe med på blokader og andre ulovligheder udløst af utilfredse vognmænd.
- Der er en grund til, at bødetaksterne blev hævet, nemlig massive brud på reglerne hos branchen selv. Det er vigtigt at slå fast, at det er vognmændene, der har ledelsesretten og dermed pligten til at planlægge transporterne, så chaufførerne kan udføre transporterne uden at komme i konflikt med reglerne med risiko for at få en bøde, siger Jørgen Aarestrup Jensen, der er forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe.
- På den baggrund håber jeg ikke, at chauffører vil lade sig tage som gidsler på grund af vognmændenes ledelsesproblem, fortsætter han.
Ikke nok viden
Repræsentanter for arbejdsgiverne i transportbranchen skal mødes med embedsmænd i Justitsministeriet 31. oktober.
Her er dagsordenen en diskussion om lempelser af reglerne. Og det er – ifølge TV 2’s kilder i vognmandsbranchen – mødet i Justitsministeriet, der bliver afgørende for, om der kommer blokader og andre tiltag.
- Også for mange chauffører er de nye regler og højere bøder kommet som en bombe. Der hersker desværre stor tvivl om konsekvensen af de nye regler. Men igen er det vognmændenes pligt at instruere medarbejderne i, hvordan man overholder reglerne, og i øvrigt at planlægge ordentligt, så overtrædelser ikke finder sted, siger Jørgen Aarestrup Jensen.