Synlig service til de syge

Rengøringsassistenterne på Aalborg Sygehus er vant til at blive overset. Men nu er de i fuld gang med at udvide deres opgaver på afdelingerne. Og dermed løfte kvaliteten i egne job. Nu mangler de bare, at læger og sygeplejersker også får øje på dem.

De ansatte i rengøringen på Aalborg Sygehus kunne godt have fortalt indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (V) et og andet om kvalitetsreformen, da han besøgte deres arbejdsplads 12. april. Men de var bare ikke inviteret med til mødet. Og det synes serviceassistent Mie Jørgensen slet ikke er mærkeligt, for rengøringspersonalet er så vant til ikke at blive hørt.

- Men jeg ville ønske, de ville lytte lidt mere til os.

"De" er sygehusledelsen. Politikerne. Og alle os, der har en mening om, hvordan vi skal peppe den offentlige sektor op.

- Vi skal være bedre til at gøre opmærksom på os selv. Vi har været for slemme til at gå og putte os bag rengøringsvognen, føjer Mie Jørgensen til.

Men det skal være slut nu. Mie er en af de første 3F-rengøringsassistenter på sygehuset, der har afsluttet uddannelsen som serviceassistent. Planen er, at alle cirka 300 skal igennem. Og vise læger, sygeplejersker, patienter og pårørende, at rengøringspersonalet kan meget mere end at vride en klud. Sådan som Mie nu gør det.

- Jeg har jeg fået flere opgaver - jeg ordner depotvarer, sorterer affald, koger tisseglas, fylder op i skabene, fortæller Mie Jørgensen, der er på sygehusambulatoriet.

Nogen til alt det praktiske

Sammen med den lokale 3F-afdeling har rengøringspersonalet længe presset på for at få serviceassistenterne ud på sygehusets lange gange. Og udfylde det hul, der opstod i begyndelsen af 90'erne, da sygehjælperne forsvandt fra sygehuset. For hvem skulle nu ordne alle de praktiske ting?

En sej kamp er endt med, at ledelsen har fanget fordelen ved uddannelsen.

- Vi bliver mere værd i vores egne øjne, og ikke mindst i andres. Og vi kommer væk fra at være dem, der "bare" gør rent, siger Helena Jensen, der er tillidsrepræsentant for cirka 50 rengøringsassistenter på Sygehus Nord.

- Vi får mere spændende og anderledes job, og vi får fundet nogle nicher, som den enkelte er god til. Vi skal være mere oppe på dupperne og vise, at hvis der ligger nogle opgaver lidt ud over det sædvanlige, ja, så er vi rustet til dem. Det her er vejen frem, hvis sygehuset skal skaffe sig en god, fast arbejdskraft i fremtiden, siger Ann Pia Madsen, der er tillidsrepræsentant for 250 rengøringsassistenterne på Sygehus Syd.

Faglig ballast gør stærk

Rengøringspersonalet er ikke med til afdelingsmøderne, fortæller Mie Jørgensen.

- Men det ville da være dejligt, for vi er jo en del af den daglige drift. Vi skal helt op at vise os i billedet for overlægerne, for de kender heller ikke altid til vores ønsker og kan ikke se, at vi har nogle ressourcer, de kan bruge, siger hun.

Rengøringsassistenterne går ikke efter at få ansvar for patienterne. Men indimellem er det ikke desto mindre dem, der er tættest på. Flere har oplevet pårørende, der pludselig er faldet dem om halsen, fordi en patient er død.

- Hvordan tackler man sådan en situation? Dét gav en psykolog os et indblik i på serviceassistentuddannelsen. Og når du får det som faglig ballast, står du meget stærkere i den enkelte situation og ved, hvordan du skal gebærde dig, siger Mie Jørgensen.

- Jo mere vi kan, og jo stærkere vi står, jo mere kan de andre faggrupper trække på os. Det gør også hele sygehuset stærkere, mener den nyudklækkede serviceassistent.

Måske skulle ham Lars Løkke Rasmussen alligevel have aflagt rengøringen en visit...