Mikrobøde for dødsulykke havner på ministers bord
Justitsminister Lene Espersen (K) skal svare på, om hun er tilfreds med bøde på 25.000 kroner til rederiet T&C efter forlis, der dræbte seks søfolk. Normalbøden er dobbelt så høj.
Enkerne efter de omkomne filippinske søfolk fra Thor Emilie har med hjælp fra 3F's Transportgruppe rejst sag om erstatning for tab af forsørgere mod rederiet T&C og mod den schweiziske ejer af den livsfarlige last - den multinationale koncern Glencore. (Arkvifoto: Kåre Viemose) Da en ung mand i aktivering på en nedrivningsplads sidste år omkom på arbejdet, udløste det en bøde til arbejdsgiveren på 45.000 kroner for ansvaret og brud på sikkerhedsreglerne.
Tilsvarende fik en fiskeskipper sidste år en bøde på 50.000 for mangler i sikkerheden, da en fisker omkom ved en arbejdsulykke.
Men eksplosionskatastrofen ombord på coasteren Thor Emilie, der kostede seks søfolk livet, udløste forleden kun en bøde på 25.000 kroner til rederiet T&C i Svendborg.
Hos Svendborg Politi mener vicepolitimester Klaus Holten Kristensen, at bøden til rederiet ligner bøder i tilsvarende sager. Samtidig beskriver han i en pressemeddelelse (se henvisning i spalten til højre), at rederiets uagtsomhed vurderes at være beskeden.
"Særligt i lyset af, at det tiltalte selskab ud fra de undersøgelser, der er foretaget, og efter Søfartsstyrelsens vurdering ikke på nogen måde kan antages at bære et hovedansvar for forliset", hedder det blandt andet i meddelelsen fra Politiet.
Men den melding passer ikke med Søfartsstyrelsens ulykkesrapport om skibskatastrofen. Her står, at såvel rederiet som ejeren af den last, der eksploderede ombord begik fejl - og at skibet ikke burde være stukket til søs, fordi kaptajnen ombord ikke havde sikret sig, hvad det det var for en last, skibet havde taget ombord.
Ren søforklaring
Meldingerne fra Svendborg Politi vækker harme på Christiansborg.
Her beder Enhedslisten nu justitsminister Lene Espersen om at gøre rede for politiets ageren i sagen. Samtidig skal ministeren svare på, om hun finder en bødestraf på 25.000 kroner til rederiet rimelig i lyset af langt højere bøder i andre sager, hvor ansatte på job er omkommet.
- Det står klart, at Søfartsstyrelsen vurderer, at rederiet havde et stort medansvar for ulykken og for, at Thor Emilie stod til søs med en livsfarlig eksplosiv last ombord, siger Enhedslistens arbejdsmarkedspolitiske ordfører Jørgen Arbo-Bæhr.
- Alligevel er bøden nærmest mikroskopisk, ikke mindst i lyset af, at seks søfolk omkom. Det skriger til himlen. Samtidig vasker politiet hænder og kommer med en ren søforklaring. Det vil vi have en forklaring på fra den ansvarlige minister sammen med en forklaring på, at kun rederiet er blevet mødt med et bødekrav, fortsætter han.
Retssag venter
Også i 3F vækker politiets udmelding og bøden på 25.000 kroner harme.
- Bøden svarer til, hvad det koster, hvis sjakket på en byggeplads går uden hjelm. Det er at gøre grin med retfærdigheden. Det var politiet, der besluttede ikke at rejse personlig tiltale mod skibsreder Per Nykjær, men alene mod hans rederi T&C, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Henrik Berlau.
Han gør opmærksom på at seks kvinder blev enker og 13 børn på Filippinerne blev faderløse i kølvandet på forliset.
Men sagen er endnu ikke slut. Enkerne efter de omkomne filippinske søfolk fra Thor Emilie har med hjælp fra 3F's Transportgruppe rejst sag om erstatning for tab af forsørgere mod rederiet T&C og mod den schweiziske ejer af den livsfarlige last – den multinationale koncern Glencore.
Retten i Svendborg afgjorde i januar, at en sådan sag kan føres ved danske domstole og efter danske regler, fordi Thor Emilie var et dansk skib og dermed dansk territorium.
Efter forliset blev der indgået et hemmeligt forlig i London, hvor rederiet fik en stor erstatning fra Glencore for tabet af coasteren Thor Emilie.
Læs pressemeddelelsen fra Svendborg Politi.
Læs pressemeddelelsen fra Svendborg Politi.