Regioner: Ikke svært at lokke kapital til udkanten
Udkantskommunerne ligger i den tunge ende, når det kommer til nye virksomheder og flere arbejdspladser. Investeringer følger folketallet siger branchen, men regionerne kan ikke genkende problemet.
14 ud af landets 16 officielt udpegede udkantskommuner lå i 2009 i nederste halvdel af samtlige danske kommuner med hensyn til etablering af selskaber per 1000 indbygger. Det viser en undersøgelse lavet af Kaas og Mulvad for Fagbladet 3F.
Samtidig viser det sig, at det samme antal udkantskommuner lå i den triste halvdel i udviklingen af antal arbejdspladser fra 2006-2008. Altså i vækstårene, lige inden finanskrisen sendte dansk økonomi til tælling.
Virksomhederne knopskyder eller udvider sig dårligere i yderområderne end i vækstcentrene
Går efter befolkningstallet
Og branchen indrømmer, at det er sværere for iværksættere at lokke investeringer til områder, der ligger langt fra vækstcentrene.
- Det er klart, at genanvendelsesværdien eller alternativ anvendelse af bygninger vægtes højest, når man vurderer et projekt. For hvis det ikke går som forventet med en virksomhed, er man nødt til at kigge på, om andre kan bruge dem. Derfor vil det alt andet lige altid være mere attraktivt med virksomheder i tæt befolkede områder, hvor mulighederne for genanvendelse er flere, siger vicedirektør i Realkreditrådet Jan Knøsgaard.
Realkreditinstitutterne vil nødigt stå tilbage med tomme bygninger uden mulighed for at sælge eller udleje. Derfor vil finansieringsgraden ifølge Jan Knøsgaard falde, jo længere man kommer væk fra vækstcentre som Østjylland og Hovedstaden.
Ikke forskel på udkant og København
Hos Danske Regioner anerkender man, at det altid er en udfordring at tiltrække kapital til nye virksomheder. Men billedet af, at der skulle være en forskel på yderområder og vækstcentre, genkender man ikke.
- Det er mit indtryk, at det er en lige så stor udfordring for København som for udkantskommunerne, siger formand for regional udvikling Birgitte Josefsen (V).
De bedste muligheder for vækst og investering er ifølge Birgitte Josefsen at forholde sig til den enkelte regions styrker. På Fyn er man god til robotteknologi, i Nordjylland forsker man i fødevarer.