Sådan cykler du på arbejde gennem sneen
Vintermånederne er hårde for cyklister, der kæmper med kraftig blæst, pludselige snebyger og fedtede og isede veje. Læs her hvordan du får cykelturen til arbejdet til at glide lettere.
Rigtige cyklister giver ikke op i snevejr, men de forbereder sig ordentligt. ((Foto: Colourbox)) Der er ingen grund til, at du opgiver at cykle. Selv om det er hamrende glat, frysende koldt og vildt blæsende, kan du sagtens komme sikkert og varm på arbejde. Du skal blot følge nogle enkle råd.
Hvis du er det mindste bange for at falde med din cykel, fordi det er glat, vil det være en god idé at skifte til pigdæk her om vinteren.
- Har du pigdæk på din cykel, så vil du stort set ikke skride ud. For hvad enten snesølet virker som sæbe, eller der er ren is under dækkene, ja så tager dækkene virkelig fat, siger cykelekspert Allan Carstensen, Dansk Cyklist Forbund.
Og hvis du vil undgå, at vejsaltet får din kæde til at blive helt stiv og dø før vinteren er ovre, er det godt at give kæden olie ca. hver fjortende dag. Tør kæden af, smør olien på og tør den overskydende olie af med en klud.
- Mange oplever også, at de pludselig ikke kan bremse eller skifte gear. Det er frosten, der får kablerne til at stivne. Det eneste der er at gøre, er enten at skifte kablerne ud, eller skille dem ad og smøre dem, siger Allan Carstensen.
Godt med lys på
Sørg også for at have ordentlig lys på, når du cykler af sted om morgnen. For her om vinteren tvinger sneen dig længere ud på kørebanen, og så er det ekstra vigtigt, at bilisterne kan se dig. Gode tips om lys og reflekser.
De fleste bilister, der kører bag ved dig, ved godt, at de skal køre mere forsigtigt.
- Men hvis du føler, at en bilist kører for tæt op bag dig, så lad være med at panikke og trække ud af sporet og ind i sneen eller sølet. Bliv hvor du er, ellers risikerer du bare at vælte, siger Allan Carstensen.
Men hvis du er havnet i et spor, og gerne vil ud af den, skal du krydse "snevolden" i en skarp vinkel. Ganske ligesom du ville krydse tog- eller sporvognsskinner.
Klædt dig varmt på
Det er også vigtigt, at du har det varmt nok. Og du skal være særlig påpasselig med hænder og fødder. Selv om det er lidt besværligt at skifte gear med luffer, så er luffer klart det bedste og mest effektive. Til fødderne er det godt med et par varme støvler eller måske regntæt sko-overtræk. Det hindrer at søle og væde trænger ind og gør fødderne våde.
Lad være med at proppe dine støvler til med masser af strømper. For bliver støvlerne helt stramme, så kan du ikke bevæge tæerne, og så bliver de klaprende kolde.
Inderst mod kroppen er det godt med uld eller kunststof. Det er bedst, fordi det kan absorbere sveden. Hvis det er meget koldt – endnu en uldbluse eller en fleece. Yderst er det bedst med en regn- og vindtæt jakke eller frakke.
- Specielt om morgnen på vej til arbejde, er det vigtigt at være varmt klædt på, for der er det koldest. Og er du klædt i flere lag, kan du tage et af lagene af på vej hjem, siger Allan Carstensen, Dansk Cyklist Forbund.
Generelt er det godt med hjelm, men her om vinteren – hvor der er større risiko for at falde – er det ekstra vigtigt med hjelm. Du kan købe en hue, der passer under hjelmen hos en cykelhandler. Sådan sætter du din cykelhjelm rigtigt på.