Myte om dyre transportlærlinge aflives

Nye beregninger viser, at vognmænd ikke sætter penge til ved at have lærlinge, sådan som de hidtil har hævdet. Tværtimod giver det et sekscifret overskud at have en lærling.

Transporterhvervets Uddannelsesråd dokumenterer, at det rigtig godt kan betale sig for vognmænd at have lærlinge.Transporterhvervets Uddannelsesråd dokumenterer, at det rigtig godt kan betale sig for vognmænd at have lærlinge.

Nye beregninger fra Transporterhvervets Uddannelsesråd (TUR) afliver myten om, at vognmænd sætter penge til ved at have en lærling, hvilket får nogle arbejdsgivere til at droppe lærlinge. Tværtimod giver det overskud på op til 138.000 kr. i den periode, virksomhederne har en lærling.

TUR har lavet konkrete beregninger på lærlinge i fire transportvirksomheder, der er repræsentative for branchen. Det beregnede overskud hos virksomhederne ligger mellem 106.000 kr. og 138.000 kr. i lærlingeperioden.

Kravene er store

TUR understreger, at lærlingen hurtigt erhverver de nødvendige certifikater og kørekort - og inden da, er det en fordel at have et "ekstra" sæt hænder til f.eks. til at hjælpe på værkstedet eller være medhjælper på et køretøj. 

- Konkurrencen er hård, og det stiller krav om, at chaufføren er professionel og skolet i f.eks. kundeservice, lastsikring, og ikke mindst er uddannet til at køre økonomisk og trafiksikkert, siger informationsmedarbejder i TUR Hanne Rimer.

Det er Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, ATL, der er medlem af Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen HTS-A, og 3F, der i fællesskab gennem TUR, har stået for beregningerne. 

Beregning: Alex Ølund.

Beregning: Alex Ølund.

Beregning: Brdr. Thomsen.

Beregning: Brdr. Thomsen.

Beregning: Danske Fragtmænd Fyn.

Beregning: Danske Fragtmænd Fyn.

Beregning: IAT Kemi.

Beregning: IAT Kemi.