Prisen på lønforsikringer eksploderer
Høje arbejdsløshedstal giver eksplosive prisstigninger. Lønforsikringer stiger helt op til det dobbelte.
Trods millionoverskud hæver forsikringsselskaberne prisen på lønforsikringer Hvis man vil tegne en lønforsikring, kan det godt betale sig at se sig godt for. Den høje arbejdsløshed har nemlig fået prisen på lønforsikringer til at stige eksplosivt.
De fem forsikringsselskaber, som Nyhedsbrevet 3F har talt med, har valgt at hæve prisen. Selskaberne melder om stigninger på op mod 100 procent.
Stigning trods millionoverskud
Den høje arbejdsløshed tvinger prisen på lønforsikringer op. Sådan lyder meldingerne fra alle de adspurgte selskaber.
- Efter arbejdsløsheden eksploderede i 2009 har vi været nødt til at sætte priserne op med 50 procent for en del af vores kunder, siger Michael Roediger, mæglerchef i Topdanmark.
Men samtidig med at forsikringsselskaberne klager over mange udbetalinger, så vælter pengene ind. Topdanmark havde sidste år et samlet overskud på 1.446 millioner kroner og forventer at få et plus på 800-900 millioner i år.
Selskaberne sætter selv prisen.
Generelt på markedet svarer de samlede udgifter til erstatninger i 2009 dog stort set til præmieindtægterne. Det oplyser Forsikring & Pension, der er forsikringsselskabernes erhvervsorganisation.
Alligevel skal mange lønforsikringskunder nu betale op til det dobbelte hver måned. Forsikringsselskaberne kan nemlig hæve prisen, præcis som de vil.
- Der er ingen reguleringer af, hvor meget eller hvor ofte forsikringsselskaberne må hæve prisen på lønforsikringer, siger Ulla Brøns Petersen, vicekontorchef i Finanstilsynet
Kunder rammes hårdt
Det kan få stor betydning for økonomien, hvis man tilhører en af de ramte grupper.
Nyhedsbrevet 3F har talt med en forsikringstager hos Alpha Insurance, der nu betaler 624 kroner om måneden. Fra 1. september bliver tallet på kundens girokort 1.173 kroner, vel at mærke for samme forsikring. Kunden har fået godt to måneders varsling.
- Det er mildt sagt en stigning, der vil noget. Det kræver minimum, at forbrugerne bliver varslet i god tid, siger Mette Boye, afdelingschef i Forbrugerrådet
Nyhedsbrevet 3F ville godt have spurgt Alpha Insurance om rimeligheden i den voldsomme prisstigning. Selskabet ønsker dog ikke at tale med Nyhedsbrevet 3F.