Byggelærlinge ofte udsat for arbejdsulykker

Erhvervsskolerne opleves som famlende overfor arbejdsmiljø og sikkerhed i byggeriets uddannelser.

Tre fjerdedele af alle byggelærlinge kommer ud for en arbejdsulykke. For enkelte fag er det næste ni af hver ti, der i løbet af praktiktiden udsættes for en ulykke. Værst ser det ud for murer- og vvs-lærlinge. (Foto: Arkiv.)Tre fjerdedele af alle byggelærlinge kommer ud for en arbejdsulykke. For enkelte fag er det næste ni af hver ti, der i løbet af praktiktiden udsættes for en ulykke. Værst ser det ud for murer- og vvs-lærlinge. (Foto: Arkiv.)

Byggeriets lærlinge rammes meget ofte af en arbejdsulykke, inden de når at blive færdige med uddannelsen.

Tre fjerdedele af alle byggelærlinge kommer ud for en arbejdsulykke. For enkelte fag er det næsten ni af hver ti, der i løbet af praktiktiden udsættes for en ulykke. Værst ser det ud for murer- og vvs-lærlinge.

Forholdene afdækkes i en undersøgelse, som Arbejdsmedicinsk Klink ved Regionshospitalet i Herning er ved at gøre færdig.

Undersøgelsen er gennemført på to tekniske skoler i Jylland i form af såvel spørgeskemaundersøgelse som en række interviews med elever og lærere allerede tidligt i læreforløbet under grundforløb og første praktikperiode.

- Jeg vil ikke konkludere, at skolerne ikke har opmærksom omkring arbejdsmiljø og sikkerhed, men der er forskelle og mangler systematik, siger antropolog Regine Grytnes, som sammen med to kolleger på Arbejdsmedicinsk Klinik har stået for undersøgelsen.

- Vi oplever, at lærerne på skolerne efterspørger mere uddannelse og bedre samarbejde mellem fagene og at de er lidt famlende overfor faget arbejdsmiljø under grundforløbet, hvor eleverne ikke har nogen erfaring fra byggepladserne.

- Konklusionen er vel, at lærerne har brug for mere uddannelse men også, at skolerne får mere fokus på holdningen til sikkerhed, siger hun.

Fuld fokus på arbejdsmiljøet

I Byggegruppen i 3F kalder man undersøgelsens tal "kedelige".

- Men vi kan ikke sige, at vi er overraskede over behovet for at styrke arbejdsmiljøet i uddannelserne, siger uddannelseskonsulent i gruppen, Steen Boesen.

- Derfor er arbejdsmiljøuddannelsen, den tidligere §9-uddannelse som sikkerhedsrepræsentant, lagt ind som et ugekursus i såvel murer- som struktøruddannelsen på samme måde som den er en del af tømreruddannelsen. Arbejdsmiljøuddannelsen ligger senere i uddannelsesforløbet, men det betyder naturligvis ikke, at lærlingene ikke skal lære om arbejdsmiljø og sikkerhed også på grundforløbet. Arbejdsmiljø skal simpelthen være en integreret del af hele uddannelsen, siger han.

Regine Grytnes kalder det prisværdigt, at arbejdsmiljøuddannelsen bliver en del af selve uddannelsen.

- Og det kan også godt være, at den skal ligge sent i uddannelsesforløbet, som det er tilfældet nu, men skolerne har en opgave med at gøre arbejdsmiljøet meget mere synligt allerede i grundforløbet. Vi ved godt, det er udfordring, fordi eleverne på grund af manglende erfaring fra byggepladserne ikke rigtig kan forholde sig til arbejdsmiljø, siger hun.


Ikke kun skolernes ansvar

Organisationerne i Byggeriets Uddannelser, det vil sige 3F, TIB og Dansk Byggeri, er i øjeblikket i gang med en større rundtur til landets erhvervsskoler for netop at tage pulsen på, hvordan det går for skolerne med at gøre arbejdsmiljøet til en naturlig del af undervisningen samt for at sende gode ideer til undervisningen, blandt andet om undervisningsmateriale og brug af gæstelærere.

Således har Branchearbejdsmiljørådet for Bygge og Anlæg netop fremstillet en stribe korte interaktive film om sikkerhed og arbejdsmiljø for de enkelte fag inden for byggeriet. Filmene med den lidt vel skødesløse Bent E. som gennemgående hovedperson er netop skabt med de unge som målgruppe.

Steen Boesen: - Der er med andre ord inspiration til skolernes undervisning i arbejdsmiljø, men det er også vigtigt at slå fast, at det ikke alene er skolernes opgave at klæde de unge på til en sikker fremtid på landets byggepladser. Det er i lige så høj grad arbejdsgivernes og kollegerne ude på pladserne, der skal foregå med det gode eksempel.