Thomas tæmmer travhesten

Få mere ud af din løn: Slip gassen og spar på bremsen. Thomas og Ditte får træning i at køre langt på literen. Det er der masser af gratis kilometer i.

Læs trafikken og slip speederen i tide, så kan du få både økonomi og fart. Torben Østergaard (tv) instruerer  ((Foto: Niels Åge Skovbo).)Læs trafikken og slip speederen i tide, så kan du få både økonomi og fart. Torben Østergaard (tv) instruerer ((Foto: Niels Åge Skovbo).)

Det kræver sin mand at tage imod gode råd om at køre bil, når man både er lastvognschauffør og ejer af en bil med V6-muskler.

- Du har en tung højrefod, og det koster, lyder det fra passageren Torben Østergaard, der er specialist i økonomikørsel. Den melding er Thomas ikke helt tilfreds med.

Og det tror da pokker. Når man nu har en WV Passat 2,5 TDI med en V6 motor, så er det altså en travhest med muskler, og de skal da kunne mærkes.

Thomas bliver dog mere rolig, da han hører, at han godt kan køre langt på literen, uden at det skal være med blød hat om søndagen.

- Men hver gang du bremser, så spilder du det brændstof, du lige har brugt for at få bilen op i fart.













En tredjedel længere pr. liter

Det er en vigtig pointe. For når familien kører 30.000 kilometer om året, så skal ingen dråber spildes. Slet ikke når bilen normalt kun kører 9,7 kilometer på literen, og det er endda diesel.

Det er derfor, Torben Østergaard er kommet. Han har kørt motorsport de sidste 35 år. De sidste 15 år i de såkaldte eco-rallies, der går ud på at få en almindelig bil til at køre langt på literen. For eksempel har han fået sin Hyundai Getz til at køre 22 kilometer på literen. Det er 6,6 kilometer mere end bilfabrikkens normalt optimistiske tal. Og så har han deltaget både i det Nordiske Mesterskab og fået fine resultater ved flere DM. I det daglige er Torben 3F'er, hvor han kører truck i en råvaremodtagelse.













4.500 kroner i sparet diesel

For Ditte går det straks lettere. Heldigvis, for hun kører dagligt 90 kilometer i Passaten, da hun også bruger bilen på sit arbejde. Hun tager farten af i god tid før svingene, før bumpene og lader flere gange bilen trille, så det næsten er for langsomt.

- Men du har en god fornemmelse for det, og bliver du sådan ved, så kommer du til at køre langt på literen.

Det siger Torben ikke bare for at være sød. For selvom Ditte kun har kørt 25 kilometer, så er det på små smalle veje, der svinger hele tiden, og alligevel er hun nået helt op på 12,1 kilometer på literen. Hvis de begge kører sådan, vil de spare 613 liter diesel - 4.500 kroner om året.













Torbens gode tip til spare på brændstoffet

1) Kør med korrekt dæktryk. Bare 0,5 bar for lavt koster 2-3 procent ekstra i brændstof.

2) Start først bilen, når du har sele på og er klar til at køre, og undgå tomgang.

3) Træd med blød fod på speederen under acceleration, men nå hurtigt op på den fart, du ønsker.

4) Skift til et højere gear så hurtigt som muligt for at holde motorens omdrejningstal nede, dog uden at bilen sejtrækker.

5) I biler med automatgear kan du ofte fremprovokere et højere gear ved kort at give lidt ekstra gas.

6) Sørg for glidende kørsel ved at læse trafikken, hvad der sker langt fremme, og hold afstand, så du undgår unødige opbremsninger.

7) Undgå unødvendige overhalinger. Tidsgevinsten er minimal, fordi du kun flytter dig et par pladser frem i rækken.

8) Giv gas næsten i bunden af en bakke, hvis det går hurtigt op igen. Hvis ikke, så flyt foden fra speederen, og lad bilen rulle.

9) Stop ordentligt. Tag farten af i god tid, når du kører hen mod et lyskryds, hvor du skal stoppe.

10) Overhold hastigheden. Høj fart koster ekstra brændstof (se skema).

11) Afmonter tagbagagebærer, tagbokse, cykelholder og lignende, når de ikke er i brug. Vindmodstanden koster 10-15 procent i ekstraforbrug.

12) Begræns aircondition. Selv på halv styrke giver det et merforbrug på 10 procent. Mens merforbruget på halvåbne vinduer er det halve.

(FDM har også hjulpet lidt).













Dyst i at spare mest

Skal familien på en længere tur, kan I dyste om, hvem der kan køre længst på literen. Princippet er præcis som ved eco-rally.

1) Fyld tanken op, og nulstil triptælleren.

2) Kør ind på en tank, når I er fremme. Notér antal kilometer, og hvor mange liter I kan fylde på tanken.

3) Divider kilometertal med liter benzin, så har du kilometer pr. liter.

4) Nulstil triptælleren igen, skift chauffør, og gentag 2 og 3, når I er kommet hjem. Præmien bestemmer I selv.