S og SF: Stop for transportkaos
Løndumping og unfair konkurrence skaber kaos og lønpres, når syge, børn og gamle skal køres for det offentlige. S og SF kræver klare linjer og svar fra de ansvarlige ministre.
Løndumping og kørsel på akkord med syge og skolebørn skal stoppes. Det mener S og SF, der kræver lovændring og indsats fra transportminister Hans Christian Schmidt (V). Hvem skal vi vælge? Et etableret taxifirma, der betaler løn efter tariffen? Eller en ny vognmand med lav pris, der ikke tillader ordentlig løn?
Det valg skal regioner, kommuner og trafikselskaber ikke stå med. Det mener trafikordførerne fra S og SF.
Særligt har en aktuel sag vakt røre. Det er vognmand Jørn Færch, der har vundet transport af patienter og skolebørn for Nordjyllands Trafikselskab, selvom han ikke vil betale løn efter tariffen.
Lov må laves om
Senest har Trafikstyrelsen meldt vognmanden til politiet. Det skyldes brud på busloven, der kræver løn efter gældende overenskomst.
- Jeg er dybt forarget over, at loven åbner for løndumping. Det skal laves om. Trafikselskaberne skal som minimum have ret til at rive den slags kontrakter i stykker, når Trafikstyrelsen melder vognmænd til politiet, siger Magnus Heunicke, der er trafikordfører for Socialdemokraterne.
Han bakkes op af SF's ordfører Anne Baastrup. De to politikere vil stille spørgsmål på Christiansborg. Her skal blandt andre transportministeren gøre rede for det kaos, der breder sig, når det gælder transport af gamle, skolebørn og syge.
SF: Helt ude i hampen
S og SF har kig på de såkaldte EP-tilladelser. Det er tilladelser til erhvervskørsel med personer. Dem har kommunerne uddelt 5.000 af. Men en EP-tilladelse kræver hverken overenskomst eller medlemskab af et bestillingskontor.
Senest er det kommet frem, at Jørn Færch vil bruge en kristelig overenskomst. Den åbner for, at chauffører kører på akkord i form af provisionsløn. Branchen advarer om, at den slags giver ublu konkurrence og løndumping. Og Anne Baastrup kræver, at transport for det offentlige skal ske trygt og med høj kvalitet.
- Det er slet ikke tilfældet, hvis udviklingen fortsætter. Det er helt ude i hampen, når man kan ansætte chauffører til at køre med alvorligt syge på provisionsløn, mener hun.