Danske Regioner: Også kapital til yderområderne
Placeringen af en ny virksomhed spiller en vigtig rolle. Hos Danske Regioner vil man dog ikke anerkende, at det skulle være sværere at starte virksomhed i udkantskommunerne sammenlignet med København.
Hos Danske Regioner mener man ikke, at der er stor forskel på at søge kapital til nybyggeri, hvad end man vil placere sin virksomhed i yderområderne eller i vækstcentrene. (Foto: Colourbox) 14 ud af landets 16 officielt udpegede udkantskommuner lå i 2009 i nederste halvdel af samtlige kommuner med hensyn til etablering af selskaber per 1.000 indbygger.
Samtidig viser det sig, at det samme antal udkantskommuner lå i den triste halvdel i udviklingen af antal arbejdspladser fra 2006-2008. Altså i vækstårene, lige inden finanskrisen sendte dansk økonomi til tælling.
Det viser en undersøgelse lavet af Kaas og Mulvad for Fagbladet 3F.
Branchen: placering er vigtigst
Branchen indrømmer, at det er svært for iværksættere at lokke kapital til områder, der ligger langt fra vækstcentrene.
- Det er klart, at genanvendelsesværdien eller alternativ anvendelse af bygninger vægtes højest, når man vurderer et projekt. For hvis det ikke går som forventet med en virksomhed, er man nødt til at kigge på, om andre kan bruge dem (bygningerne, red.), siger vicedirektør i Realkreditrådet Jan Knøsgaard.
Dermed er det ifølge Jan Knøsgaard svært for iværksættere fra udkantskommuner at opnå størst mulig finansiering.
- Det er alt andet lige altid mere attraktivt med virksomheder i tæt befolkede områder, hvor mulighederne for genanvendelse er flere, pointerer Jan Knøsgaard.
Ikke sværere i udkanten end København
Hos Danske Regioner anerkender man, at det altid er en udfordring at tiltrække kapital til nye virksomheder. Men billedet af, at der skulle være en forskel på yderområder og vækstcentre, genkender man ikke.
- Det er mit indtryk, at det er en lige så stor udfordring for København som for udkantskommunerne, siger formand for regional udvikling Birgitte Josefsen (V).
Hun pointerer, at det vil være lettere at starte virksomhed, hvis man kigger på regionens styrker.
- Hvis man vil etablere en virksomhed, er man nødt til at kigge på regionens styrkepositioner. I Nordjylland er man for eksempel gode til fødevarer, både med hensyn til forskning og produktion, siger Birgitte Josefsen.