Tyske chauffører til Netto-pris

Tyske lagerarbejdere og chauffører til lavpris sikrer varer til Nettos butikker. Flere har nu henvendt sig til 3F med klager over arbejdsfor-holdene, og sager om underbetaling er på vej til Arbejdsretten.

Utallige skilte med en sort hund med indkøbskurv i gabet viser, at danskere sætter pris på en god handel i en af landets gule Netto-butikker. Men her skyldes de lave priser ikke kun godt købmandskab. Mindst 100 tyske chauffører og lagerarbejdere ansat til dumping-løn er med til at holde prisen i bund, når varerne skal frem fra de store lagre i Nørre Snede og Køge til Nettos 392 forretninger. Tyskerne arbejder for den danske storvognmand KP Logistik, der tjener millioner på at sikre fyldte Netto-butikker. Hvordan det foregår, har Tino Walther og Uwe Kliefoth prøvet, siden de to tyske mænd sidste år blev lokket til Danmark af annon-cer og rygter om gode job. Men i længden kunne de ikke holde til at se på, at deres danske kolleger fik langt højere løn for samme arbejde, imens de selv blev pålagt flere og flere timer og over-arbejde. - Vi havde en følelse af, at de danske chauffører blev presset ud. Vi tyskere fik vagterne i alle weekenderne. Danskerne er dyre til overarbejde. Det var vi ikke, fordi vi var på fast løn, fortæller den 40-årige chauffør Tino Walther, imens den 39-årige lagerarbejder Uwe Kliefoth nikker ivrigt.

Bedre end derhjemme

De to tyskere nåede at arbejde med Nettos varer i henholdsvis syv og otte måneder. Og bortset fra for-skelsbehandlingen på lønnen var de glade for forholdene. - Her er bedre end i Tyskland. KP Logistik sørgede for værelse at bo i, og stemningen var god. Det samme var lønnen i forhold til hjemme. Men vi arbejdede 11 - 12 timer i træk om dagen, og der blev mere og mere at lave på lageret, oplyser Uwe Kliefoth. Samme fortælling kommer fra Tino Walther, der som chauffør har set Nettobutikker fra Skagen og Nordborg til Køge og Esbjerg. De to tyskere er ikke længere an-sat hos KP Logistik. De gik til le-delsen og krævede mere i løn og meldte sig ind i 3F, der nu har rejst sag mod KP Logistik om brud på overenskomsten og underbetaling. De to mænd ville gerne arbejde hos KP Logistik igen. Men det var slut med jobbet, da 3F rejste sagen. Og de to mænd finder det dybt urimeligt, at der er forskel på løn og vilkår alt efter, om man er tysker eller dansker.

Det samme i østtyskland

Forskelsbehandling kender de kun alt for godt hjemme i Rostock og Neubrandenburg i det tidligere DDR, hvor lønnen er ringere end i det vestlige Tyskland, selvom Berlinmuren for længst er væk De to tyskere har med hjælp fra 3F Kongedalen fået nye danske job. Men det skal ikke vare evigt. Begge mænd har kone og børn i Tyskland. Men nu er der gode job at få i Danmark, og om nogle år er det måske omvendt, påpeger de.

3F: Tino og Uwe snydt for 200.00 kroner

De to tyskere Tino Walther og Uwe Kliefoth har mistet jobbet hos KP Logistik. Men de er medlem af 3F Kongedalen, hvor formand Egon Nissen har været i gang med regnemaskinen. Hans beregninger viser, at de to mænd er blevet underbetalt, så det klodser. Og sammen med 3F’s Transportgruppe kræver afdelingen cirka 100.000 kroner pr. mand i efterbetaling. - Og vi har foreløbig seks sager mere på vej. Der er nemlig flere tyske medarbejdere hos KP Logistik, der har meldt sig ind i 3F, siger Egon Nissen. KP Logistik er helt uenig med 3F i, at tyskerne er blevet snydt og har efterbetaling til gode. Derfor er sagen på vej i Arbejdsretten. Men spørger man i 3F’s Transportgruppe handler sagen om meget mere end snyd med lønnen. - Der er åbenbart flere grunde til, at varerne er billige i Netto. Brug af tyske chauffører og tysk indregistrerede lastbiler er sat i system, og det er ulovligt, siger forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe Jørgen Aarestrup Jensen. Ifølge lovgivningen må tyske lastbiler gerne køre med gods i Danmark i kortere perioder af midlertidig karakter. - Men det er der jo på ingen måde tale om. Der sker konstant brug af tyske biler og mandskab, og jeg forventer, at politiet, Færdselsstyrelsen og SKAT omgående skrider ind over for KP Logistiks fremgangsmåde, siger Jørgen Aarestrup Jensen.

Vognmand: Ingen brud på regler

KP Logistik afviser brud på love og overenskomster i Danmark. Men firmaet ønsker ikke at kom-mentere de sager, 3F har rejst på vegne af tyske medlemmer eller at svare på spørgsmål om virksomhe-dens brug af tyske chauffører og lastbiler indregistreret i Tyskland. - Vi har ingen kommentarer. Nu synes jeg, sagen må gå sin gang. Men jeg kan oplyse, at vi er i fuld gang med at omregistrere vores biler, så de kommer på danske pla-der. Og de tyske chauffører bliver i den forbindelse tilbudt ansættelse direkte i firmaet efter dansk over-enskomst, siger underdirektør i KP Logistik Lars Brokholm. Han forklarer dog, at omregistre-ringen sker på grund af nye regler om cabotage-kørsel, og at firmaet bruger tyske chauffører, fordi dan-ske chauffører er umulige at opdri-ve, samt at chaufførerne fra Tysk-land ikke er ansat direkte af firma-et. Men Lars Brokholm vil hverken ud med, hvor mange tyskere det drejer sig om, eller på hvilken vis de er tilknyttet KP Logistik, og hvad de får i løn. Tino Walthers og Uwe Kliefoths ansættelseskontrakter afslører dog, at de to mænd var ansat af KP Logistiks tyske datterselskab. KP Logistik har i alt cirka 350 fuldtidsbeskæftigede og råder over mere end 300 trækkende enheder i Skandinavien og Tyskland.

Netto kræver danske plader

Hos Netto-kæden er logistikchef Jørgen Larsen overbevist om, at alt foregår efter bogen, når det gælder transport af varer til Netto. - Vi ved godt, at KP Logistik bruger udenlandske chauffører. Det blev vi orienteret om af firmaet med den begrundelse, at der mangler danske chauffører. Men vi har kontrakt med KP Logistik på, at gældende danske love og regler skal overholdes. Og vi er sikre på, at det sker, siger han. Jørgen Larsen oplyser desuden, at Netto har lavet en aftale med KP Logistik om, at de af firmaets lastbiler, der i dag er på tyske plader, skal være omregistreret og på danske plader 1. oktober i år. Og at denne manøvre ikke betyder højere udgifter for Netto. - Der er ikke i dag præcise regler for, hvor længe tyske biler må fragte varer i Danmark ad gangen. Men der kommer en præcisering af reglerne, og det vil vi være på for-kant med, oplyser Jørgen Larsen. Han ønsker ikke at kommentere sagerne om underbetaling af tyske chauffører hos KP Logistik, så længe de fortsat verserer.

Branche med mange sager i lasten

Underbetalte chauffører, ulovlige transporter med udenlandske last-biler og kreative vognmænd er ikke nye fænomener. Fagbladet 3F har de seneste år skrevet om blandt andre vognmand Kurt Beiers ulovlige brug af østeu-ropæiske chauffører via et datter-selskab i Litauen. Også Fogtmann Transport, der lod underbetalte tyske chauffører køre med brød for virksomheden Kohberg, blev afslø-ret i Fagbladet 3F. Senest har der været fokus på Randers-firmaet Scanita, der i for-året 2007 måtte ryste op med 240.000 kroner i efterbetaling til en polsk chauffør og 3F'er. Polakken blev underbetalt gennem et år og seks måneders som ansat på kontrakt med Scanitas portugisiske datterselskab til kørsel med ud-gangspunkt i Danmark. Illegale bag rattet Den største sag handler om stor-vognmanden Kim Johansen Inter-national Transport A/S fra Greve, som 3F’s Transportgruppe i januar 2006 meldte til politiet i Roskilde. 3F påpegede, at virksomhedens estiske chauffører kørte i Danmark uden arbejdstilladelse og på dis-countlønninger som ansatte i et estisk datterselskab til Kim Johan-sens danske firma. Det førte til tiltale for brug af il-legale chauffører. Men dommeren ved retten i Roskilde gav Kim Johansen medhold i, at der var tale om lovlig udstationering af den estiske arbejdskraft. Kort efter ankede statsadvokaten dommen til Østre Landsret. Og det forventes tidligst, at sagen her bliver berammet til efteråret. Hvis justitsministeriets eksperter vurderer, at sagen skal en tur forbi EF-domstolen, kan en endelig af-gørelse trække ud i årevis. Den langtrukne sag har skabt stor frustration og får 3F’s Transport-gruppe til at frygte, at Kim Johan-sen har fundet et smuthul, der for alvor kan kortslutte ordnede for-hold i transportbranchen.