Bornholmerbåd i politisk blæst

Ekstra færge til Bornholm skaber atter politisk ballade. Det skyldes brug af polske søfolk til polsk løn på den danske rute.

Må lønnen være polsk, når færgen til Bornholm får tilskud fra den danske stat? Det skal Transportminister Hans Christian Schmidt (V) nu svare på.Må lønnen være polsk, når færgen til Bornholm får tilskud fra den danske stat? Det skal Transportminister Hans Christian Schmidt (V) nu svare på.

Polske søfolk, der er ansat til lav løn, har skabt blæst om den sommerfærge, der er sat ind på ruten til Bornholm.

Den hedder Skania, og den skal sejle mellem Rønne og Ystad. Det har udløst en række spørgsmål, der er landet hos transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Det er DF og SF, der spørger. De to partier vil blandt andet vide, hvordan polsk løn hænger sammen med de tilskud, staten giver, når færgerne sejler til Bornholm.

Urimeligt

SF's transportordfører Anne Baastrup rejser sagen i Folketingets trafikudvalg. Kim Christiansen, der er ordfører for Dansk Folkeparti, har stillet spørgsmål til ministeren.

Partierne vil vide, om færgen til Bornholm bryder reglerne:

- Det virker helt urimeligt på mig, at vi som stat yder store tilskud til færgebetjeningen af Bornholm, og så benytter virksomheden, der står for denne færgebetjening, sig tilsyneladende af polske kontrakter, siger Kim Christiansen.

Andet år i træk

Også i 2010 udløste færgen til Bornholm ballade. Her blev det afsløret, at Skania sejlede ulovligt, fordi ingen søfolk ombord kunne tale dansk, svensk eller norsk.

Det kunne blive farligt for sikkerheden. Men sagen blev løst, da rederiet hyrede ni polske søfolk, der kunne tale svensk.

Også 3F og Dansk Metal har klaget over sagen. Den er havnet hos transportministeriet.

Polsk-dansk parlør

Polsk-dansk parlør