Kompetenceafklaring gav mere indflydelse
Kirsten Gade Nielsen fik sat ord på sine kom-petencer og blev derefter uddannet serviceassistent. I dag har hun fået mere indflydelse på sit job i Borris Lejren, flere varierede opgaver – og ind imellem lidt mere stress.
- I dag har jeg fået en masse bred og nyttig viden, jeg har fået nye og mere varierede arbejdsopgaver, mere indflydelse på min hverdag, større tilfredshed, mere i løn – men ind imellem også lidt mere stress, fortæller Kirsten Gade Nielsen. (Foto: Harry Nielsen) Kan jeg klare det? Har jeg lyst? Hvad hvis jeg siger nej – bliver jeg så fyret? Og kan jeg få det til at hænge sammen med mit familieliv?
De tanker flyver igennem hovedet på Kirsten Gade Nielsen, der arbejder med rengøring i Borris Lejren ved Skjern, da hun og kollegerne bliver stillet over for nærmest et ultimatum i 2003: Uddan jer – eller bliv fyret!
Senere bliver formuleringerne blødt lidt op, men ideen er den samme: Forsvaret skal ”optimeres” - medarbejderne skal igennem kompetenceafklaring og derefter videreuddanne sig.
En masse nyttig viden
Da hun i 2006 står med papiret på, at hun nu er serviceassistent, er stoltheden til gengæld til at tage at føle på. Og hun husker tilbage på en hård periode med lektielæsning og projektopgaver – men også en god periode med praktikophold, der har givet respekt for kollegernes arbejde.
- I dag har jeg fået en masse bred og nyttig viden, jeg har fået nye og mere varierede arbejdsopgaver, mere indflydelse på min hverdag, større tilfredshed, mere i løn – men ind imellem også lidt mere stress, fortæller Kirsten Gade Nielsen.
Før Kirsten står med papiret i hånden, er gået et langt forløb, hvor den lokale 3F-afdeling har holdt flere orienteringsmøder om uddannelsesforløbet, praktikperiode, vikardækning, skoleperiode og så videre.
- Det gav en tryghed, at vores egne afdelingsfolk stod for det, siger Kirsten Gade Nielsen.
Udfylde spørgeskemaer
Inden de skal igennem den egentlige ”kompetenceafklaring” i forhold til videre uddannelse, bliver rengøringspersonalet bedt om at skrive dagbog; om gode og dårlige oplevelser. Og udfylde spørgeskemaer vedrørende arbejdsdagen.
- Herefter kom repræsentanter fra Forsvarets Rådgivning om Omstilling – FRO – og talte med os. 20 minutter til hver person. Hér skulle vi tale om dagbogen, vise kursusbeviser og uddannelsesbeviser frem. De var nemme at snakke med – det gik stille og roligt, og det var en god oplevelse, siger Kirsten Gade Nielsen.
”Det kan I sagtens klare”
Også to lærere fra CEU i Herning kommer og fortæller rengøringsassistenterne om uddannelsen til serviceassistent.
- De var gode til at motivere os. De fremhævede fordelene ved uddannelsen og kunne berolige rengøringsassistenterne med, at det kun vi sagtens klare, siger Kirsten Gade Nielsen.
Herefter bliver alle merit-vurderet af lærerne. Nogle har brug for lidt ekstra uddannelse – andre kan slippe for et fag eller to. Kirsten Gade Nielsen har selv haft dansk og psykologi på HF-niveau.
Ledelsen skal bakke op
Ledelsen skal bakke op
- I april 2005 startede jeg så på serviceassistentuddannelsen. Der var lidt forvirring om, hvilke fag jeg havde merit i – men det endte med at jeg havde fri, når de andre havde dansk, men at jeg til gengæld fulgte psykologitimerne, som handlede meget om virksomhedspsykologi. Det var en hård periode ind imellem – men også rigtig god, fortæller Kirsten Gade Nielsen.
Eneste rigtige malurt i bægeret har været, at den lokale ledelse var temmelig skeptisk over for hele kompetenceafklaringsforløbet og den videre uddannelse. Fordi det var et ”diktat” fra højeste sted i Forsvaret.
- Vi står i et loyalitetsproblem, når ledelsen er negativ. Det er ikke specielt godt. De bør være positive og bakke op om forløbet, mener Kirsten Gade Nielsen.