Unge vælter ind på landbrugsuddannelser
På landets landbrugsskoler har man hænderne langt over hovedet. Unge vælger i stigende grad ind på de grønne uddannelser. Forklaringen kan være skolernes gode rygte og mulighederne for praktik, vurderer forstanderne.
Flere og flere unge vælger en fremtid på marken og i staldene (Arkivfoto ) Sidste år meldte flere af landets landbrugsskoler om et rekordstort optag af elever. Og den positive udvikling fortsætter. Syv ud af de ni landbrugsskoler, som Fagbladet 3F har været i kontakt med, slår her til studiestart deres egen rekord fra sidste år.
Med til historien hører, at det først og fremmest er danske unge, som fylder skolebænkene. På Asmildkloster Landbrugsskole giver det store antal elever nogle rent praktiske udfordringer. Det er dog ikke noget, der slår skår i glæden.
- Vi bliver nødt til at udbygge for at få plads til alle de elever. Vi har 50 procent flere end sidste år. Men det tager vi gerne med. Jeg kan ikke klage, siger en glad forstander Keld Mikkelsen.
Godt ry og gode praktikmuligheder
Som en af forklaringerne på, hvorfor så mange unge vælger en fremtid med landbrug, peger flere forstandere på, at landbrugsuddannelserne de sidste par år har fået oparbejdet et godt ry. Her er der også kommet hjælp fra uventet side, mener forstander på Bygholm landbrugsskole Kaj Aage Højgaard.
- Sådan et program som Bonderøven, tror jeg kan være med til at få nogen til at vippe over til os. Uanset hvor langt det ellers kan være fra dansk landbrug, siger han.
En anden og mere konkret forklaring på de unges stigende interesse er, at der i øjeblikket er forholdsvis gode muligheder for praktik inden for landbruget.
Politikerne skubber på
Politikernes ambitiøse krav til uddannelse kan også mærkes, siger forstander på Kalø Økologiske Landbrugsskole Kim Qvist. Han advarer dog mod, at presset fra politikerne ikke kommer til at underminere landbrugsuddannelserne.
- Vores uddannelse er både praktisk og boglig, og det er en misforståelse, at alle uden videre bare kan blive landmænd. Derfor er det vigtigt, at give skolerne ressourcerne til at fastholde og støtte, de svageste elever. Elever som måske er blevet presset ud i uddannelse, siger han.