Asbest på ældre skibe kortlægges

Alle dansk registrerede ejere af last- og passagerskibe, der er bygget for over 20 år siden, er i gang med at undersøge, om der er asbestforekomster i fartøjerne. Det har de for en måned siden fået besked på fra Søfartsstyrelsen i et forsøg på at få kortlagt forekomsten af asbest og at få skærpet opmærksomheden om asbestproblematikken.

I henvendelsen til rederierne stillede Søfartsstyrelsen krav om, at rederiet enten godtgjorde, at skibet er asbestfrit, eller at der var udarbejdet en særlig arbejdspladsvurdering (APV) for at sikre, at reglerne om asbest i skibe bliver fulgt.
I et svar til SF's arbejdsmarkedspolitiske ordfører, Ole Sohn, oplyser erhvervs- og økonomiminister Bendt Bendtsen (K), at denne kortlægning af mulige asbestforekomster i ældre skibe endnu ikke er afsluttet. I kortlægningen skal der skelnes mellem, om man med sikkerhed ved, formoder eller ikke kan udelukke, at et materiale i et givet arbejdsområde indeholder asbest. I alle tilfælde skal der udarbejdes et særligt asbest-APV.som Søfartsstyrelsen vil følge op på under sine syn på skibene.
Initiativet vil blive fulgt op med en særlig orientering om asbest i det kommende nummer af Meddelelser fra Søfartsstyrelsen. Om der er behov for flere tiltag for at skærpe opmærksomheden om asbest på ældre skibe, vil Søfartsstyrelsen vurdere, når resultatet af kortlægningen foreligger.
Beslutningen om at gennemføre en kortlægning er truffet efter at det i 2006 kom frem, at der var problemer med asbest i DSB-togene. Det fik straks Søfartsstyrelsen til at tage kontakt til samtlige relevante passagerskibsrederier, som oplyste at i alt 11 skibe formentlig havde asbest.
Rederierne oplyste, at man formentlig havde asbest på 11 passagerskibe. Disse 11 skibe blev underkastet et særligt kontrolsyn, og det viste, at et enkelt af dem var asbestfrit. I et andet skib kunne det ikke udelukkes, at der kunne være asbest, men overfladen på den pågældende brandsikring var intakt. Til de resterende ni skibe der stillet krav om forsegling af de materialer, der kunne indeholde asbest.
Det blev fobudt at anvende asbest i skibe, der blev bygget i 1987 og senere. I den forbindelse blev der ikke indført krav om registrering eller kortlægning af asbest om bord i danske skibe. Det skyldtes, at der herskede den opfattelse, at skadevirkningerne ved at fjerne asbest ville være større end ved at sikre omgivelserne mod at blive udsat for asbestfibre.
Læs hele svaret på adressen http://www.ft.dk/Samling/20061/spoergsmaal/S3872/svar/endeligt/20070412/index.htm