Aktivister blokerer Mærsk-havn i USA
Mærsk-terminal i Tacoma i USA lå stille i flere timer, da lokale borgere gik på gaden. Mærsk beskyldes for at acceptere brud på faglige rettigheder.
Havnen i den amerikanske by Tacoma lå stille i flere timer, da forskellige borgergrupper i sidste uge blokerede A.P. Møller-Mærsks havneterminal. (Privatfoto) Havnen i den amerikanske by Tacoma lå stille i flere timer, da forskellige borgergrupper i sidste uge blokerede A.P. Møller-Mærsks havneterminal. Borgerne beskylder Mærsk for at acceptere undertrykkelse af faglige rettigheder i havnen.
- Vi mødte 80 mennesker op i alle aldre for at protestere mod forholdene på havnen. Sikkerhedsvagterne i terminalen arbejder til ekstrem lav løn under usikre forhold og har ikke mulighed for at organisere sig, siger Wendy Hall, der er aktiv i foreningen Jobs With Justice, til Nyhedsbrevet 3F.
Stiller krav til Mærsk
Sikkerhedsvagter i Tacoma Havn har i flere måneder ønsket at organisere sig i havnearbejdernes forbund, ILWU - International Longshore and Warehouse Union. Vagternes arbejdsgiver, Securitas, der er hyret af Mærsk, nægter at anerkende fagforeningen.
- Vi ønsker, at Mærsk sørger for, at arbejdernes rettigheder bliver respekteret. Jeg bor i Tacoma og betaler skat til havnen. Derfor vil jeg også kræve, at forholdene for de ansatte er i orden, siger Wendy Hall.
Havnevagterne i Securitas er ikke omfattet af en overenskomst. De tjener 11,50 dollar (56,80 kr) i timen. Det er under halvdelen af det, som organiserede vagter tjener i visse havne i USA, ifølge ILWU.
Fyring af fagligt aktiv
Jobs With Justice blev provokeret af, at Securitas midt i februar fyrede en sikkerhedsvagt, der var kendt for at være en aktiv fortaler for fagforeningen.
- Vagten George Twigg blev fyret, efter at han havde talt åbent for at organisere sig fagligt. Vi har derfor anlagt sag ved arbejdsretten for uretmæssig fyring, fortæller Peter Olney, faglig sekretær i ILWU, til Nyhedsbrevet 3F.
Han er enig med borgergrupperne i, at den danske terminal-operatør har et ansvar for vagternes forhold:
- Intet sker i terminalen uden at Mærsk har godkendt det. Vi håber derfor, at selskabet vil bruges sin indflydelse, så vagterne lov til at vælge den fagforening, de ønsker, siger Peter Olney.
Mærsk vil ikke blande sig
Hverken fagforbund eller aktivister skal dog forvente støtte fra A.P. Møller-Mærsk,
- APM Terminals er ikke en del af denne konflikt mellem Securitas og ILWU. Vi har ikke noget kendskab til de forhold, der ledte til den påståede afskedigelse af Securitas’ medarbejder, siger Charles O’Connor, underdirektør i Maersk Inc., til Nyhedsbrevet 3F.
Han lægger vægt på, at ILWU ikke juridisk kan kræve at blive anerkendt af vagtfirmaet, da forbundet i forvejen repræsenterer terminalens havnearbejdere, og han kritiserer forbundets metoder:
- ILWU forsøger at tvinge APM Terminals til at få Securitas til at hjælpe dem med at organisere vagter. Det er både ulovligt og står i modsætning til den langsigtede jobsikkerhed for ILWU’s havnearbejdere i APM Terminals i Tacoma. Desuden vil det ikke lykkes, da APM ikke blander sig i lønmodtagerforholdene blandt sine underentreprenører, siger Charles O’Connor.
Aktivister kommer igen
Aktivisterne i Tacoma blokerede også havnen den 7. november 2007, hvor 150 mennesker dukkede op for at støtte vagterne. Og aktionerne er langt fra slut:
- Vi vender tilbage. Og det bliver vi ved med, indtil sikkerhedsvagterne får anerkendt deres rettigheder, siger Wendy Hall.
Jobs With Justice får blandt andet støtte fra lokale studentergrupper i Tacoma.