Bussemænd i Århus-konflikt

Busserne kører igen i Århus efter ugers konflikt og strejke. 3F er blevet udråbt som skurk og forræder på grund af fornuftig, fair og anstændig aftale for vores medlemmer ved Århus Sporveje.

3F er - sammen med politikerne og ledelsen i Århus Sporveje - gennem måneder blevet udråbt som storskurke og bussemænd.

Imens busserne holdt stille i Århus, har fagforeningen FOA raset højlydt mod 3F og demonstreret mod den aftale, vi har lavet lokalt for chauffører ved Århus Sporveje, ansat på 3F's overenskomst.

Som de fleste - ikke mindst i Århus - vil vide, har konflikten varet i ugevis. FOA og FOA's chauffører, der er ansat som tjenestemænd, har været i slagsmål med århus-politikerne og Århus Sporveje om nye vagtplaner med mere.

Sporvejene er drevet af Århus Kommune, der ønsker at ruste sig til fremtiden. Her lurer en truende udlicitering, når den nye Region Midtjylland overtager busdriften i Århus 1. januar 2007.

FOA har ikke ønsket at komme selskabet i møde på væsentlige punkter - der kunne medvirke til en bedre økonomi, der kan forhindre udlicitering. Vi havde ønsket og bedt FOA om, at vi forhandlede nye arbejdstidsaftaler for alle chauffører samtidigt.

Tilbage står selskabet, der formentlig vil vise sig at være alt for dyrt i drift, når andre end politikerne i Århus Byråd står med ansvaret, når Århus bliver en af brikkerne i Region Midtjylland.

Vi har for længst taget ansvar i 3F. Den aftale, som 3F lokalt i Århus har været hovedarkitekten bag, og som vi i forbundet står bag, sikrer vores overenskomstansatte medlemmer, samtidig med at Århus Sporveje opnår rationaliseringer og vore medlemmer forbedringer.

Forbedringer for de overenskomstansatte chauffører er blandt andet

- Faste vagter med maksimum 42 timer om ugen mod tidligere 48 timer

- Kendte vagter i et halvt år. Faste fridage i hele køreplansperioden. - Mulighed for at vælge vagttyper, der passer den enkelte samt mindst syv ugers frihed om året med mulighed for fri i op til 11 uger ved enkelte vagtformer.

Lønforholdene er uændrede, og der er ikke tale om forringelser for de overenskomstansatte.

FOA's tjenestemænd har desværre ikke opnået noget tilsvarende. De arbejder efter en utidssvarende overenskomst fra 1989.

Den er - lige nu - måske lidt bedre, men meget dyrere end vores aftale, fordi FOA's chauffører fortsat er ansat som tjenestemænd. Men det giver kun falsk tryghed på langt sigt.

FOA og de tjenestemandsansatte har købt lidt tid. Men kun indtil den dag private byder på trafikken i Århus. Mit gæt er, at det kommer til at ske kort efter 1. januar.

Ved forhandling og dialog har 3F opnået et godt resultat for vores medlemmer, der er brugbart lang tid fremover. Det er vi meget stolte af i 3F, hvor vi har prøvet lidt af hvert inden for den kollektive trafik.