Udlicitering i Holbæk sat på standby
Holbæk Kommune har erkendt, at det gik for hurtigt med at udbyde kommunens rengøring. Processen er nu sat på standby, indtil procedureretningslinjer er kommet i orden.
Det skal nu skrives ned sort på hvidt, hvordan medarbejderne i Holbæk Kommune skal inddrages ved udbudsprocesser. Holbæk Kommune har erkendt, at det gik for stærkt med at udlicitere rengøringen på byens skoler og institutioner. Kommunen har nemlig slet ingen retningslinjer for, hvordan sådan et udbud sættes i værk.
Så efter skarp kritik fra rengøringsassistenter og 3F, er det nu vedtaget på et Hovedmedudvalgsmøde, at retningslinjerne skal på plads. Det skal skrives ned, hvordan medarbejderne skal inddrages i udbudsprocesser. Indtil da er alle planer sat på stand-by.
Kræver kontrolbud
Faglig sekretær i 3F Holbæk-Odsherred, Klaus Rokkedal, er i første omgang tilfreds med den beslutning. Hans kritik er gået på, at de berørte medarbejdere slet ikke har været inddraget i udbudsplanerne af rengøringen. Og at byrådet slet ikke har vedtaget noget, selvom udbuddet på embedsmandsniveau var i fuld gang.
- Det næste bliver at sikre, at byrådet overholder sin bestemmelse om, at kommunen selv skal kunne afgive kontrolbud på en opgave, siger Klaus Rokkedal.
Beslutningen om kontrolbud ser det nemlig ud til, at kommunen vil tilsidesætte i dette tilfælde.
Bedste pris nu og fremover
Socialdemokraterne i kommunen er også meget obs på det problem.
- For os er det helt afgørende, at kommunen afgiver et såkaldt kontroltilbud i en hver udbudssag. Det er jo netop det, der sikrer, at vi får varen eller serviceydelsen til den bedste pris både nu og i fremtiden. Derfor kan vi ikke acceptere, at der arbejdes videre med udbud af de kommunale rengøringsopgaver, så længe dette forhold ikke er på plads, siger Sine Agerholm, socialdemokratisk medlem af Økonomiudvalget.
En arbejdsgruppe fra B-siden skal nu komme med et hurtigt oplæg til procedureretningslinjer. Det ventes vedtaget på et ekstraordinært Hovedmedudvalgsmøde inden påske.