Masser af job i opgør med ulighedUlighed på nettet
61.000 fuldtidsjob at hente, hvis ufaglærte blev så længe på arbejdsmarkedet som faglærte. Ulighed var et gennemgående tema i formandens beretning.
122.000 flere hænder til det hårdt trængte arbejdsmarked. Og vel at mærke hænder, der er vant til at bestille noget og ikke først skal over grænsen.
Det er 3F's tilbud til politikerne, og opskriften er på papiret simpel: Sørg for, at de ufaglærte bliver lige så længe på arbejdsmarkedet som deres faglærte kolleger.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har beregnet, at ufaglærte i gennemsnit trækker sig tilbage fem år før pensionsalderen, mens faglærte i gennemsnit mister 3,6 arbejdsår. Og forskellen på 1,4 år svarer til 61.000 fuldtidsarbejdende lønmodtagere.
- 61.000 ekstra lønmodtagere på arbejdsmarkedet på sigt. Til sammenligning, er det altså en del mere, end regeringens efterlønsreform giver på bundlinjen. Og det er stort set de hænder, vi kommer til at mangle på arbejdsmarkedet, hvis den nuværende regerings velfærdsplaner skal føres ud i livet. Det giver stof til eftertanke, sagde 3F's formand, Poul Erik Skov Christensen, i sin beretning.
Den primære årsag til den tidlige førtidspensionering er lidelser i bevægeapparatet, men også en række andre sygdomme som astma, diabetes, slidgigt og hjertekarsygdomme vender den tunge ende nedad rent uddannelsesmæssigt.
- Folk i Søllerød lever ti år længere end folk på Nørrebro. Men sundhedsskævheden kalder ikke rigtig på politisk handlekraft. Bortset fra lidt ansigtsgymnastik gør politikerne så godt som intet for at fjerne det danske samfunds blodigste uretfærdighed, sagde 3F's formand.
Ulighed var en rød tråd i hans beretning. Især sundhedsmæssigt og uddannelsesmæssigt, og ifølge Poul Erik Skov Christensen går det den forkerte vej.
- Uligheden er et af velfærdssamfundets allerstørste problemer og en af 3F's store udfordringer. I 3F er ulighed ikke noget, vi tier stille med. Det er noget, vi taler om.
Læs mere på side 70-73Læs mere om ulighed i Danmark på hjemmesiden: www.3f.dk/ulighed
I en landsdækkende reklamekampagne sætter 3F fokus på ulighed.