Vingemalere smider penslen

Skagen Sandblæseri & Skibs-service i Nakskov, der maler vinger for Vestas, lukker ned, men håber at finde alternativ produktion.

Skagen Sandblæseri & Skibs-service i Nakskov, der maler vinger for Vestas, lukker ned, men håber at finde alternativ produktion. Skagen Sandblæseri & Skibs-service i Nakskov, der maler vinger for Vestas, lukker ned, men håber at finde alternativ produktion.

Vestas fabrikslukning i Nakskov sender sorte skyer hen over nogle af underleverandørerne. Blandt andet rammes Skagen Sandblæseri & Skibs-service i Nakskov hårdt. Firmaet maler vindmøllevinger for Vestas og måtte allerede fyre, da Vestas indførte arbejdsfordeling for nogle måneder siden.

- Vores fabrik er designet til at male vinger og når der ingen vinger er, er det utrolig svært. Så nu er det enten efteruddannelse eller opsigelse for vores ansatte. Men nu skal vi lige finde vores ben at stå på, siger direktør Kim Damkjær.

Vil finde anden produktion

Hvornår produktionen, hvor der er otte mand tilbage, lukker ned afhænger af, om Vestas vil have færdigmalet de vinger, der allerede ligger og venter.

- Vi afventer en melding fra Vestas lige nu. Men fremadrettet håber jeg, at vi kan finde en anden produktion til vores fabrik. Det arbejder vi på henover vinteren. Det skal simpelthen lykkes, siger han.

Skagen Sandblæseri & Skibs-service har også en afdeling Aalborg, der går ram forbi, idet de maler vinger for vindmølleproducenten Siemens.

Underleverandør overlever

En anden af Vestas' underleverandører Rewair A/S på Lolland, der blandt andet leverer glasfiber til Vestas' fabrik i Nakskov, regner med at styre gennem krisen.

Administrerende direktør Søren Laursen har ondt på hele lokalområdets vegne, men tror på, at Rewair bevarer sin produktion.

Vestas meldte i dag ud, at danske fabrikker rammes hårdest, fordi de er dyrest.

- Men vi leverer også til nordeuropæiske fabrikker, og jeg regner med, at vi kan beholde vores volumen i produktionen.  Den skal så andre steder hen end Nakskov. Til Tyskland for eksempel, siger Søren Laursen, der endnu ikke tør sige, om fyringer kan undgås.