Chauffører under slavelignende forhold
Lyssky vikarbureauer, der groft udnytter jobkonkurrencen mellem chauffører, skyder op i hele Europa. Stop dem, siger Eksportchaufførernes Landsklub.
For Carsten Paulin, formand for Eksportchaufførernes Landsklub, er det et mysterium, hvordan vikarbureauerne kan tjene penge på at udleje chauffører. (Palle Peter Skov) I øjeblikket dukker der hele tiden nye vikarbureauer frem over hele Europa, der udlejer chauffører til de europæiske vognmænd på slavelignende vilkår.
- Vi ser folk blive ansat på lav løn, uden social sikring, feriepenge og pension. Til gengæld knokler chaufførerne røven ud af bukserne, siger Carsten Paulin, formand for Eksportchaufførernes Landsklub.
Uforståeligt at vikarbureauer kan tjene penge
Han henviser til sagen om den britiske chauffør, Dean Tolhurst, der brækkede ryggen i en ulykke og ikke fik økonomisk hjælp fra vognmanden efterfølgende (se faktaboks og link under artiklen her).
Ifølge Carsten Paulin er det et eksempel på, hvor galt det kan gå, når illegale vikarbureauer huserer i transportbranchen.
- Jeg kan slet ikke forstå, at det kan lade sig gøre at drive et vikarbureau inden for transportbranchen. Godstilladelserne foreskriver jo, at man kun kan låne en chauffør, og at udgifterne skal afregnes direkte. Så hvordan kan vikarbureauerne tjene penge på at udleje chauffører, undrer Carsten Paulin sig.
Netværk mellem chauffør-fagforeninger
Han understreger, at chauffører fra østeuropæiske lande gerne må komme til Danmark og arbejde i danske biler for hans skyld.
- De skal bare have ordentlige forhold, den rigtige løn, sociale forsikringer, feriepenge og så videre, siger Carsten Paulin.
Et samarbejde mellem lokale chaufførfagforeninger i Sverige, Polen, Danmark, England, Estland, Letland, Litauen og Tyskland skal modgå spekulationer i at ansætte chauffører på tværs af grænserne gennem illegale vikarbureauer.
- Vi ser det her problem vokse i takt med globaliseringen. Derfor forsøger vi nu at dæmme op for udviklingen med en baltisk komité, forklarer Carsten Paulin.
Projektet skal reorganisere transportområdet, så man står bedre i forhold til de nye udfordringer, som globaliseringen og EU's udvidelse medfører.