Portoforhøjelser er for store

Dansk Folkeparti kan ikke acceptere, at portoen for fagblade fordobles. Dansk Fagpresse vurderer, at fagbladene får en regning på mindst 367 millioner.

Portoforhøjelser kan betyde en prisstigning på 500 procent for visse blade.Portoforhøjelser kan betyde en prisstigning på 500 procent for visse blade.

Post Danmark skal ikke slippe igennem med de portoforhøjelser for at udbringe fagblade og tidsskrifter, som virksomheden lægger op til og som kan betyde, at visse blade får en prisstigning på 500 procent.

Det mener Dansk Folkepartis postordfører Poul Fischer.

Det var Dansk Folkeparti, der som led i en aftale om finansloven for 2004 sikrede regeringen flertal for at fjerne den nuværende portostøtte på 180 millioner kroner. I forbindelse med forliget blev der udarbejdet hvad man kalder en signaltekst. Den siger, at "det forventes ikke, at der vil ske en markant forøgelse af distributionstaksterne for de berørte blade".

Signal om takster
Det har Dansk Folkepartis finansordfører Kristian Thulesen Dahl siden udlagt som et signal om, at taksterne ikke bør stige med mere end den statsstøtte, der nu falder bort.

Fagbladenes brancheorganisation Dansk Fagpresse har imidlertid beregnet, at blade og organisationer samlet set får ekstraudgifter til distribution på mindst 367 millioner kroner.

- Hvis Dansk Fagpresses beregninger er korrekte, så overholder Post Danmark ikke hensigtserklæringen, siger Poul Fischer til fagbladet/sid.dk.

- Derfor har jeg stillet et §20 spørgsmål til trafikministeren og bedt ham kommentere Dansk Fagpresses beregninger.

- Det er vores klare opfattelse, som skrevet står, at Post Danmark ikke må hæve taksterne væsentligt mere end det virksomheden mister. Det er ikke for sjov, at man har skrevet det ind i teksten, og derfor må spørgsmålet tages op, hvis det viser sig, at beregningerne er korrekte, siger han.

Væsentlige overskridelser
- Den gennemsnitlige subsidiering af uge- og månedsblade har hidtil været på 1,20 kroner pr. blad, og stiger portoen nu med for eksempel 1,30 eller 1,35 kroner, så er det ikke nok til, at man kan kalde det en væsentlig overskridelse. Men hvis vi snakker om en fordobling, som beregningerne siger, så bør spørgsmålet tages op igen. Og forhøjelser for enkeltblade på 2-300 procent skal man ikke komme igennem med.

Poul Fischer oplyser, at Dansk Folkeparti i første omgang vil afvente svaret fra trafikministeren.

- Herefter er den korrekte vej, at vores finanslovsordfører tager sagen op med finansministeren, hvis det viser sig, at Post Danmark ikke retter sig efter hensigtserklæringen. Og det er der - som det ser ud nu - ikke meget, der tyder på, siger han.

Trafikminister Flemming Hansen har en uge til at svare på spørgsmålet fra Dansk Folkeparti.