Slem, slemmere, rengøring
Slid og slæb:
Rengøringsassistenter skraber bunden, når det gælder løn og tilfredshed med arbejdet. Og de topper i arbejdsskader. Men den onde cirkel kan brydes, siger de i Region Midtjylland.
Rengøringsassistenter skraber bunden, når det gælder løn og tilfredshed med arbejdet. Rengøringsassistenter ligger i bund, når de bliver spurgt, om deres arbejde giver mening og tilfredshed. Det viser en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Samtidigt er det et fag med især kvinder. Og dét giver lav løn, har SFI netop konkluderet. Oveni det har rengøringsassistenter masser af muskel- og skeletsygdomme, viser tal fra Arbejdstilsynet.
Alt i alt er ugens tal og undersøgelser nedslående nyt for rengøringsbranchen.
Andres syn smitter af
Men det er ikke overraskende, lyder det fra formanden for 3F's offentlige gruppe, Ellen K. Lykkegård:
- Rengøring betragtes ikke som noget særligt af omverdenen. Faget mødes ikke af anerkendelse. Enhver kan gøre rent, er holdningen hos mange. Det smitter uden tvivl af på, hvordan rengøringsassistenter opfatter dem selv. Det er aldrig dem, der banker i bordet og siger, ”jeg skal have mere i løn og efteruddannelse”, siger hun.
Men den onde cirkel kan brydes. Det er erfaringerne i Region Midtjylland. Siden midten af 90'erne har flere af regionens hospitaler massivt uddannet rengøringspersonalet til serviceassistenter. Det har brudt mange af de belastende opgaver og givet mere variation og jobtilfredshed.
Vil ses, høres og forstås
En af bannerførerne, hospitalsdirektør for Hospitalsenheden Vest, Henning Vestergaard, siger:
- Serviceassistenter er ligesom alle os andre: De vil ses, de vil høres, og de vil forstås. Og hvis vi inddrager dem, tager dem alvorligt og gør hvad vi kan for, at også deres faglighed kommer i højsædet, så synes de også, det er rarere at gå på arbejde. Det påvirker deres rapporterede tilfredshed med jobbet, og også sygefraværet, siger Henning Vestergaard.
Fuldmægtig under regionens kontor for Sundhedsuddannelser, Birte Mikkelsen, supplerer:
- Det er altid godt at uddanne folk. Serviceassistenterne får en bedre platform, og uddannelsen øger også deres muligheder for efteruddannelse. De har fået et løft, både jobmæssigt og statusmæssigt, siger hun.