Kæmpebøder bremser chauffører og vognmænd

De langt større bøder for overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne har givet en hård opbremsning i antallet af sager mod chauffører og vognmænd.  Det viser den første landsdækkende kontrolaktion, siden de nye bødetakster blev indført 1. september.
Rigspolitiets Færdselsafdeling standsede ved 35 kontroller over hele landet 1.258 køretøjer, og af dem havde 40 overtrådt bestemmelserne. Det svarer til 3,2 procent og skal ses i forhold til en tilsvarende kontrol i april, da 5,8 procent af de undersøgte lastbiler kørte ulovligt. I tre kontroller fra november i fjor til marts lå overtrædelserne på 6,5-7,2 procent Andelen af overtrædelser er den laveste siden 1997.
- Træerne vokser ikke ind i himlen, men jeg tror, sanktionsniveauet nu er blevet så højt, at man i branchen er nødt til at tage det alvorligt, siger vicepolitiinspektør Asger Lund Kristensen, Rigspolitiets Færdselsafdeling, til ErhvervsBladet.  
De nye sanktioner med bøder op til 10.500 kroner til chaufføren og typisk det dobbelte til vognmanden er blevet stærkt kritiseret, idet vognmandsbranchen finder flere af taksterne helt ude af proportion med den begåede overtrædelse.
Asger Lund Kristensen mener, at både virksomheder og chauffører skal vænne sig til de skærpede sanktioner. Når indkøringstiden er afsluttet, venter han yderligere fald i andelen af lastbiler, der kører ulovligt.

Direktør i HTS Michael Svane er enig i sigtet med skærpelsen af bøderne at straffe branchens bad guys, men han frygter, at de højere bøder i en række tilfælde også rammer de lovlydige.
- Vi har en række eksempler på, at kasseapparatet har klinget lige lovlig lystigt i forhold til forseelsen. Branchens good guys, der af bedste hjerte forsøger at overholde reglerne, skal ikke straffes uforholdsmæssigt hårdt, siger Michael Svane.

Han er ikke overrasket over resultatet af kontrolaktionen og anerkender, at højere bøder utvivlsomt har en effekt på antallet af overtrædelser, og at en differentieret bødestruktur grundlæggende er fornuftig.  Men HTS foreslår, at bødestørrelserne kommer i bedre harmoni med grovheden af overtrædelsen. Michael Svane ser gerne, at vognmandens objektive ansvar bortfalder.

Af Dorthe Kragh (NET-Redaktionen, Lynx Media)