Etniske unge falder på sproget
Dårlige danskkundskaber og manglende faglige forudsætninger er hovedårsag til det høje frafald blandt unge indvandrere på erhvervsuddannelserne. Det mener lærerne på de tekniske skoler i en undersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Ugebrevet A4.
Næsten seks af ti unge med en anden etnisk baggrund end dansk dropper ud af erhvervsuddannelsessystemet. Undersøgelsen blandt 608 lærere på de tekniske skoler viser blandt andet, at flere end seks af ti lærere mener, at det er sværere at undervise unge med en anden etnisk baggrund end dansk. De angiver en dårlig beherskelse af dansk som årsag til problemerne.
Samtidig mener 40 procent af lærerne, at unge med en anden etnisk baggrund end dansk har dårligere faglige forudsætninger end danske elever. En tredjedel af lærerne oplever, at de unge med en anden etnisk baggrund end dansk er mindre motiverede end de danske elever.
Praktik- og udviklingschef på den tekniske skole Copenhagen West, Svend Erik Sørensen, mener, at erhvervsuddannelserne stadig lider under, at de arver alle dårligdommene fra folkeskolen.
"De unge indvandreres sprogberedskab er det altoverskyggende problem. Sprog er afgørende, og behersker man ikke et sprog, forplanter det sig til de faglige forudsætninger. Mange unge rammer muren, når der bliver talt fagligt i undervisningen,” siger udviklingschefen fra Copenhagen West.
Han mener, at man skal have fat i de unge lige fra de starter i folkeskolen, hvis de skal rustes ordentligt til at tage en fagligt betonet uddannelse og bidrage til, at regeringen når målet om, at 95 procent af en ungdomsårgang i 2015 skal have en ungdomsuddannelse.
Læs hele artiklen på adressen http://www.ugebreveta4.dk/2007/36/Baggrundoganalyse/EtniskeUngeFalderPaaSproget.aspx