Jobcenter København kimet ned af ledige

10.000 ledige har ringet til jobcenter København som følge af de nye regler om at ledige skal bekræfte jobsøgning hver uge på jobnet.dk.

Jobcentrets call-center i København har ansat fire ekstra medarbejdere til at tage imod opkald fra ledige, som for eksempel er i tvivl om de har fået bekræftet deres tilmelding. (Arkivfoto)Jobcentrets call-center i København har ansat fire ekstra medarbejdere til at tage imod opkald fra ledige, som for eksempel er i tvivl om de har fået bekræftet deres tilmelding. (Arkivfoto)

Omkring 10.000 ledige flere end sædvanligt har siden januar ringet til jobcenter København, som følge af de nye regler om, at ledige hver uge skal på jobnet og bekræfte at de søger job.

Jobcentrets call-center har ansat fire ekstra medarbejdere til at tage imod opkald fra ledige, som for eksempel er i tvivl om de har fået bekræftet deres tilmelding.

Fejlene og årsagerne til, at de ledige møder op og ringer til jobcentret, er blandt andet problemer med at logge på systemet, at de ikke kan bruge en computer, eller at de ikke kan bruge deres gamle CV, og derfor må lave et nyt CV.

Ikke overraskende

Arbejdsmarkedschef i Jobcenter København, Michael Kornager, synes ikke at de mange henvendelser er overraskende.

- Det er en ny model, og mange er i tvivl om de har forstået brevet rigtigt. Og så er der også rigtig mange password-spørgsmål, hvor folk for eksempel har tastet passwordet ind tre gange, eller glemmer at huske forskel på små og store bogstaver. Mange tager telefonen en ekstra gang for at være sikker, men der er helt sikkert også nogen, der ikke kan finde ud af det her. Det er så det, vi prøver at hjælpe dem med, siger Michael Kornager, som netop har orienteret de københavnske a-kasser om, hvordan både a-kasserne selv og de ledige skal forholde sig, hvis de får brug for hjælp.

Han går ud fra, at når folk har fået hjælp første gang, så kan de efterfølgende selv klare at bekræfte jobsøgning. Derfor regner han med, at systemet er implementeret omkring påske, hvor den ekstra indsats fra jobcentret lukker ned igen.

Nyhedsbrevet 3F har tidligere omtalt problemer med det nye system. Blandt andet fik 5.000 ledige en rykker, selv om de ikke havde fået det første brev fra jobcentrene med en kode og besked om, hvordan de skulle forholde sig.