Uenighed sikrer pension og fridage til taxichauffører

OK07: Det mislykkedes 3F og taxiarbejdsgivere i DTA at blive enige om overenskomster. Men mæglingsforslaget sikrer, at taxichauffører får forbedringer som feriefridage oven i stigninger i garantilønnen.

- Det er første gang, at taxiselskaberne under DTA får overenskomst på linje med de øvrige arbejdsgivere på det private arbejdsmarked, oplyser forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Leif Søllingwraae. Han anbefaler derfor et ja.- Det er første gang, at taxiselskaberne under DTA får overenskomst på linje med de øvrige arbejdsgivere på det private arbejdsmarked, oplyser forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Leif Søllingwraae. Han anbefaler derfor et ja.

Det fremkalder ofte vrede og automatiske nej-stemmer, når Forligsmanden må samle overenskomster op i sit mæglingsforslag.

Men sådan går det ikke nødvendigvis for flere hundrede taxichauffører, der denne gang har fået ny overenskomst med hjælp fra forligsmandens mæglingsforslag.

3F's Transportgruppe og arbejdsgiverne i DTAkunne ikke blive enige. Men mæglingsforslaget giver til gengæld taxichaufførerne en stigning i garantilønnen på 4 kroner per time i 2007, yderligere 5 kroner per 1. marts 2008 og igen yderligere 5 kroner per time fra 1. marts 2009.

Oveni indføres der noget nyt for mange taxichauffører; nemlig de feriefridage, der findes på langt den største del af det øvrige arbejdsmarked. Det betyder, at taxichaufførerne får indført de manglende feriefridage og dermed når op på fem af slagsen senest i 2009.

Samtidig indføres der også arbejdsmarkedspension på de taxioverenskomster, der ikke har sådan en i dag. Taxichauffører, der allerede har en arbejdsmarkedspension, får en stigning i pensionsindbetalingen på 0,6 procent per 1. juli 2007, og tilsvarende stigning samme dato i 2008 og 2009.

3F anbefaler ja

På trods af at der måtte et mæglingsforslag til for at sikre taxichaufførerne en overenskomst de næste tre år, anbefaler forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Leif Søllingwraae chaufførerne at stemme ja.

Det sker ikke mindst med henvisning til, at taxiselskaberne nu ikke længere slipper uden om at give chaufførerne feriefridage.

- Det er første gang, at taxiselskaberne under DTA får overenskomst på linje med de øvrige arbejdsgivere på det private arbejdsmarked, uddyber Leif Søllingwraae.

Se mæglingsforslaget her - 24 sider (pdf-fil)

Se mæglingsforslaget her - 24 sider (pdf-fil)