Hospitaler bør bruge uddannet rengøringspersonale
Regionerne bør prioritere rengøringsassistenternes uddannelse og oplæring langt højere. Det vil mindske hygiejneproblemer på hospitalerne, lyder det fra 3F og rengøringsassistenterne selv.
Regionerne bør prioritere rengøringsassistenternes uddannelse og oplæring langt højere. DR-udsendelsen ”Testen” tirsdag aften om de beskidte hospitaler bør få den konsekvens, at regionerne i fremtiden kun ansætter uddannet rengøringspersonale.
Det mener Tina Møller Madsen, der er formand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration.
Herunder hører blandt andet de ansatte i ISS, der tirsdag aften var i søgelyset i forbindelse med rengøringen på Rigshospitalet.
- Hygiejnen på hospitalerne er så vigtig, at de rengøringsansatte ikke bare kan komme ind fra gaden og nøjes med en enkelt dags instruktion. Vi har to udmærkede rengøringsuddannelser, nemlig serviceassistent og den lidt kortere uddannelse som rengøringstekniker, siger Tina Møller Madsen.
Et underprioriteret område
Udsendelsen viste også klart, at det betyder utroligt meget, at man prioriterer hele rengøringsarbejdet, både med hensyn til uddannelse, planlægning og weekendarbejde, lyder det fra forhandlingssekretær i 3F’s offentlige gruppe Lone Hoffmann.
- Men typisk er det jo steder, regionerne og hospitalerne har sparet på. Rengøringsområdet er et grotesk underprioriteret område. Og dårlig hygiejne er den pris, man betaler. På hvor mange andre områder kan man gå ind og varetage et job uden krav om uddannelse og løbende opkvalificering? Spørger Lone Hoffmann.
Giv uddannelse og afløsere
Tillidsrepræsentanter, som Nyhedsbrevet 3F har talt med, kan bekræfte, at tid, uddannelse og oplæring af rengøringsassistenter er alfa og omega.
- Det er det absolut vigtigste, at man får den nødvendige oplæring og uddannelse. Jeg vil gerne slå et slag for, at man ikke burde kunne arbejde på et hospital uden som minimum at have de grundlæggende hygiejnekurser. Det er noget helt andet at gøre rent her end andre steder, siger Tina Grøndahl, tillidsrepræsentant for 25 rengøringsassistenter på Sygehus Himmerland i Hobro.
- Vi har i et stykke tid været utilfredse med, hvordan nyansatte kom ind. Det har været et økonomisk problem at afsætte ressourcer til kurser. Så bliver det sidemandsoplæring, og det er ikke det samme. Men det er bestemt ikke et sted, vi mener, man bør gå ind og spare. Tværtimod. I det lange løb vil det koste, mener Tina Grøndahl.
Lene Hjortby, tillidsrepræsentant for 90 rengøringsassistenter fra Vejle Sygehus, er enig:
- Det ville klart forbedre kvaliteten af rengøringen, hvis der blev brugt flere ressourcer på kurser og længere tid på oplæring, siger hun.
Og så betyder flere medarbejdere og afløsere også meget. Lene Hjortby ligger selv syg med influenza i dag, og så ved hun, at én af kollegerne må løbe hurtigere:
- Vi har nok to afløsere til 90 medarbejdere. Når vi lægger os syge, skal de andre dække ind, og det er svært at få tid til. Så falder kvaliteten helt automatisk, siger Lene Hjortby.
Der skal også være tid
Der skal generelt være tid til at gøre tingene ordentligt, og det vil alle vore rengøringsmedlemmer på hospitalerne utroligt gerne, lyder det fra Tina Møller Madsen.
- Det er sagt mange gange, men regionerne får det, de betaler for. Jeg tror faktisk også, de store rengøringsselskaber hellere vil byde ind på ordentlige kontrakter, siger Tina Møller Madsen.
Tina Møller Madsen støtter fuldt tanken om at indføre en uvildig kontrol af hospitalsrengøringen som blandt andet foreslået af Socialdemokraterne.