Søren er hævet over alle andre
47-årige Søren Andersen byttede 20 år som selvstændig ud med et arbejdsliv som kranfører på Lindøværftet.
Eugen Mærsk klar til afsejling (Foto: Søren Andersen.) For fire år siden måtte jeg lukke min grafiske virksomhed og valgte derfor at prøve kræfter med en helt ny branche. Jeg var så heldig at blive ansat som servicemedarbejder på Lindøværftet, og da jeg efter tre år fik tilbudt at blive kranfører, skyndte jeg mig at sige ja tak.
Hver dag sidder jeg 45 meter over jorden og styrer tonstunge ting over hovederne på folk i et meget trafikeret område.
Man skal virkelig have ro i maven og vide, hvad man gør, men jeg har det godt med ansvaret, og det er et spændende arbejde med meget varierede opgaver.
Det ene øjeblik skal jeg måske løfte et svejseanlæg ned i et lastrum til en af svejserne, og omvendt kan jeg også skulle løfte en tynd jernplade eller en luge på 38 ton.
Det tungeste, jeg har prøvet at løfte, var skrueaksler på 65 ton i samløft med en anden kran. Men kranen kan løfte 100 ton, så der er lidt at gi' af.
Men det bedste er, at jeg helt klart har fået mere ro og har mere plads til familien nu.
Gør status, når jeg løber
Når jeg kommer hjem fra arbejde, løber jeg mig tit en tur på cirka fem kilometer. Mens jeg løber, går jeg dagen igennem og tænker over, om der for eksempel er noget, jeg kunne gøre bedre eller anderledes.
Jeg tænker også på, om min kone og vores to drenge på 22 og 23 år har det godt. Nu har jeg tid til at være mere opmærksom på mine omgivelser; det havde jeg ikke som selvstændig.
Kranfører
Som kranfører er man ofte placeret højt oppe, men efter sigende skulle tendenser til svimmelhed forsvinde med tiden.
Der er cirka 400 kranførere.