Ny betalingsmodel rammer jyske kommuner
Jyske kommuner kommer i klemme, når de overtager finansieringen af dagpenge, viser LO-notat.
Især de jyske kommuner syd for Limfjorden, der kommer i en økonomisk klemme, når de overtager finansieringen af dagpenge efter staten. Det viser et notat fra LO. (Foto: Harry Nielsen.) Det bliver især de jyske kommuner syd for Limfjorden, der kommer i en økonomisk klemme, når de overtager finansieringen af dagpenge efter staten. Det viser et notat fra LO.
- Det kommer til at ramme helt vilkårligt, hvilken kommune der kommer til at sætte penge til på det her, og hvem der kommer til at tjene penge. Derfor er det mest retfærdigt, som vi hele tiden har sagt, at lade staten beholde finansieringen af dagpengene, siger Per Christensen, forbundssekretær i 3F.
Staten skal give kommunerne penge tilbage for de udgifter, de får til dagpenge fra år 2010. De første år gælder der særlige overgangsregler, hvor staten betaler en større del af udgifterne. Herefter afhænger kompensationen blandt andet af, hvor stor ledigheden er i kommunen, i regionen med mere. Princippet bliver, at kommuner med en ledighed højere end gennemsnittet kommer til at tabe penge på modellen.
LO har regnet på modellen og forudsætter, at kommuner, hvor ledigheden har ligget på et lavt niveau, vil stige mere end landsgennemsnittet. Derfor bliver resultatet, at eksempelvis Horsens vil miste 56 millioner og Silkeborg 42 millioner kroner.
Strid om tal
Kommunernes Landsforening (KL) er ikke enig i LO's beregninger og har skrevet til en række jyske borgmestre, at regnestykkerne fra LO er vildledende.
KL kritiserer, at LO ikke har taget højde for den overgangsordning, der kommer til at gælde de kommende år, men alene har beregnet på den permanente ordning. KL mener heller ikke, at det overhovedet er muligt på nuværende tidspunkt at lave en retvisende beregning af finansieringsordningens virkning for de enkelte kommuner flere år frem i tiden.
Forbundssekretær Per Christensen fastholder sin kritik.
- Det er klokkeklart, at nogle kommuner bliver vindere, og andre taber, og at kommunerne ikke selv kan forhindre, at de ikke rammes skævt, konstaterer Per Christensen:
- Spørgsmålet er, om KL egentlig varetager kommunernes interesser, når organisationen fejer enhver kritik væk og blindt stoler på regeringens udlægning af teksten, siger han.
Se Danmarkskort over kommunernes tab og gevinst
Se Danmarkskort over kommunernes tab og gevinst