Strammere kurs over for ulovlig godskørsel
Rigsadvokaten har indskærpet Gråsten Politi, at i sager om cabotagekørsel skal det også undersøges, om der er tale om en overtrædelse af udlændingeloven.
Hvis politiet i forbindelse med cabotagekørsel også tjekker, om Udlændingeloven overtrædes, slipper vognmanden ikke med bøder på 4.000 kroner. (Arkivfoto: Søren Zeuth) Fremover kan det blive væsentlig dyrere for en vognmand at sætte udenlandske chauffører til at køre indenlandsk godskørsel i udenlandsk indregistrerede lastbiler, såkaldt cabotagekørsel.
Hidtil har bøden for vognmanden været på sølle 4.000 kr., uanset hvor mange gange politiet stoppede en lastvogn med cabotagekørsel.
Nu har Rigsadvokaten meddelt Gråstens politimester, at politiet i fremtidige sager skal undersøge, om den udenlandske chauffør også udgør en overtrædelse af udlændingelovens regler for beskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft. Hvis det er tilfældet, kan der blive tale om bøder i en helt anden størrelsesorden, fordi bødetaksten for overtrædelse af udlændingeloven under skærpede omstændigheder er 20.000 kr. pr. udlænding pr. måned.
Lave bøder
Det var det mest konkrete resultat af et samråd i går, torsdag 24. november i Folketingets Integrationsudvalg. På baggrund af artikler i Nyhedsbrevet 3F i efteråret om beskedne bøder til vognmænd, selv om de gang på gang blev grebet i cabotagekørsel i Aabenraa, havde folketingsmedlem Lissa Mathiasen (A) kaldt såvel integrationsminister Rikke Hvilshøj (V) og justitsminister Lene Espersen (K) i samråd.
Trods de lave bøder var begge ministre ret tilfredse med politiets hidtidige indsats. De henviste til den nylige opgørelse fra Rigsadvokaten, der viser, at efter en lidt sløv start er de skærpede bødetakster ved at slå igennem, således som Nyhedsbrevet 3F tidligere har omtalt. I den forbindelse gav Lene Espersen tilsagn om en ny evaluering fra Rigsadvokaten om et års tid.
Må ikke kunne betale sig
Efter samrådet var Lissa Mathiasen tilfreds med tilsagnet fra justitsministeren, men samtidig oprørt over, at det er nødvendigt med en indskærpelse fra Rigsadvokaten, for at få politiet til at undersøge, om cabotagekørsel også er en overtrædelse af udlændingeloven.
- Vi har hele tiden sagt, at det ikke må kunne betale sig at beskæftige ulovlig arbejdskraft. Derfor vil vi blive ved med at følge op på den sag. Men på mig virker det nærmest anstødeligt, at først efter ministrene er kaldt i samråd, vil politi og anklagemyndighed behandle sager om cabotagekørsel i forhold til udlændingelovens regler, siger Lissa Mathiasen.