Danskerne bruger krisehjælp som aldrig før
Over en million danskere har en forsikring, der indeholder krisehjælp. Og de gør flittigt brug af den.
Da Vivian Hansen mistede sin kollega, fik hun krisehjælp gennem jobbet. Det er ikke længere tabu at få psykisk hjælp. (Foto: Michael Bo Rasmussen) Danskerne indrømmer, når de har brug for hjælp. Hos Falck Healthcare har over en million danskere en sundhedsordning, der giver dem mulighed for at få krisehjælp. Det er 30 procent flere end for fem år siden.
Flere og flere henvender sig for at få hjælp af en psykolog. De sidste fem år er antallet af henvendelser steget med 15 procent om året. Sidste år havde Falck 25.000 henvendelser.
- Der har længe været en stigning i antallet af forsikrede og af folk, der ringer for at få hjælp. I dag har vi indtil videre haft 117 henvendelser. Det siger Rikke Høgsted, chefpsykolog hos Falck Healthcare.
Tabu er fortid
Det er nemlig blevet langt mere legitimt at søge hjælp, end det har været tidligere.
- Det er ikke længere et tabu at få hjælp hos en psykolog. Det er helt på linje med at gå til kiropraktor, hvis man har ondt i ryggen, siger Rikke Høgsted.
Samtidig er danskerne tilbøjelige til at søge krisehjælp, fordi vi ikke er vant til de store omvæltninger i livet.
- Vi oplever ikke krig, naturkatastrofer og sult. Så når vi kommer ud for en ulykke eller bliver fyret, har vi ingen erfaring med, hvordan vi takler det. Derfor har vi et større behov for at søge hjælp.
Bevidste virksomheder
De danske virksomheder er blevet hurtigere til at reagere, når der sker en arbejdsulykke.
- Tidligere var det almindeligt, at man lige så tiden an, og så skaffede hjælp til medarbejderne, hvis der var brug for det. Nu tilkalder man en psykolog med det samme.
Og det er positivt, for jo hurtigere man får hjælp, jo lettere er det at få bearbejdet krisen.
- Folk har brug for at få at vide, at det er normalt at reagere voldsomt og at de ikke er ved at blive skøre. Det beroliger dem, så de bedre kan begynde at arbejde sig ud af krisen.