Ny teknologi stresser lagerarbejdere
Nyt effektivt lagersystem breder sig og gør ansatte til indbyggere i osteklokker. Sådan lyder advarslen fra 3F og HK, der frygter ringere og mere stressfyldt arbejdsmiljø.
Vi hører fra Sverige, at ansatte, der kommer hjem fra en arbejdsdag på et moderne lager med "Pick by Voice" har det som om, de har befundet sig i en osteklokke, fortæller formanden for 3F's transportgruppe Jan Villadsen. Brækkede ben, når lagerarbejdernes el-heste støder sammen, stress og forvirring samt flere løft og ensidige bevægelser af den slags, der for alvor gør ondt i arbejdsmiljøet.
Sådan lyder advarslen fra 3F's Transportgruppe og HK Handel om fremtidens arbejdsforhold på en række store lagre.
Årsagen er effektivisering uden omtanke. Flere og flere lagervirksomheder er nemlig begyndt at indføre en ny form for lagersystem hen over hovedet på de ansatte.
Med den ny og særdeles effektive metode erstattes mand til mand-beskeder og lagerlister, som lagerarbejderne traditionelt bruger, når varerne skal sættes på plads på reoler eller bringes ud af lagrene.
I stedet indføres såkaldt "pick by voice", som er et system, hvor lagerarbejderne udstyres med hovedtelefoner, der udspyr ordrer og opgaver i en lind strøm.
- Det er hamrende effektivt. Men problemet er, at det bliver indført, uden at nogen tilsyneladende har tænkt på konsekvenser og langtidsvirkninger for de ansatte, siger formand for 3F's Transportgruppe Jan Villadsen.
Skal undersøges
Sammen med HK Handels sektorformand Jørgen Hoppe advarer Jan Villadsen mod hovedkulds at indføre det ny system. I stedet kræver 3F og HK "Pick by Voice-systemet" undersøgt og diskuteret førend det breder sig til endnu flere virksomheder.
Ingen af de to forbund har hørt om eksempler på, at medarbejderne og arbejdspladsernes sikkerhedsorganisationer er blevet ordentligt inddraget ved indførelse af det ny system. Og hvis ikke "Pick by Voice" bliver udsat for spilleregler på virksomhederne, frygter de to organisationer for konsekvenserne.
- Det gør det sværere at sikre en forsvarlig trafik på lagerne, når hver enkelt medarbejder kører rundt hver sin el-hest. Det kan let gå galt, når hver enkelt ansat hele tiden skal koncentrere sig om, hvad stemmen i hovedtelefonen kræver, siger Jan Villadsen.
Jan Villadsen og Jørgen Hoppe påpeger at "Pick by Voice"-systemet er udbredt i Sverige, og at 3F's og HK's søsterorganisation "Handels" på den modsatte side af Øresund beretter om øget stress og dårligere fysisk og psykisk arbejdsmiljø.
På den baggrund ser de to fagforeningsformænd frem til, at branchearbejdsmiljørådet laver en vejledning omkring det ny system. Og så vil 3F og HK løbende holde Arbejdstilsynet til ilden for at forhindre farligt og nedslidende arbejde i takt med udbredelsen af "Pick by Voice".
- Vi hører fra Sverige, at ansatte, der kommer hjem fra en arbejdsdag på et moderne lager med "Pick by Voice" har det som om, de har befundet sig i en osteklokke. Det betyder at de skal bruge lang tid på at koble af i deres fritid. Og samtidig betyder det nye og effektive system mere ensidigt gentaget arbejde og flere tunge løft, siger Jan Villadsen.