Pas på billige flybilletter
Reklamefusk: Luftens gebyrgribbe koster dig det dobbelte, hvis du skal have din kuffert med på rejsen. Ryanair topper listen.
Ryanair er billig, især hvis du bestiller korrekt, ikke skal have kuffert med eller har overvægt. ((Foto: Freephoto.com)) Det er sommertid. Og dermed også sæson for rejser. Hvem vil ikke gerne spare penge på flybilletterne, så der er råd til en ekstra drink eller en is til ungerne.
Men pas på - for de billigste er ikke altid de billigste. Når man først opdager de mange ekstra afgifter og gebyrer, som lavprisflyselskaberne lægger oveni, så er der ofte ikke meget at spare.
Masser af gebyrer - 240 kroner pr. kuffert
Ryanair bryster sig på sin hjemmeside af at være et af Europas billigste flyselskaber. Men når de mange - rigtig mange - afgifter er lagt på billetten, så er regnestykket ikke så ligetil.
Eksempelvis er gebyret for at tage en kuffert med på rejsen i dag seks gange højere end i 2006. Dengang kostede det 40 kroner at tage en kuffert med - nu koster det 240 kroner.
Men her stopper Ryanair ikke.
Selskabet tager også penge, hvis du bruger dit Dankort, når regningen skal betales. Hele 80 kroner pr. person. Altså 400 kroner for far, mor og tre børn. Så skulle man tro, at der ikke kunne hives flere penge ud af forbrugeren.
Men jo. Det bliver ved og ved. 475 kroner, hvis man ikke booker billetten via nettet, men vælger telefonen eller lufthavnen. 400 kroner ekstra for bagage, hvis dette heller ikke er booket via nettet og så videre.
I alt kan familien risikere at komme af med det samme som et større flyselskab koster, hvis man vælger et lavprisflyselskab. Endda uden den samme service, som eksempelvis SAS giver.
Ryanair: Lave priser - flere gebyrer
I Ryanair mener man, at det er fremtiden at opkræve gebyrer - men til gengæld have faste lave priser.
- Vi var de første til at indføre gebyrer og til gengæld sætte priserne ned. Nu kan vi se, at andre lavprisselskaber såsom EasyJet og Norwegian også gør det. Vi mener, at jo mindre man rejser med, jo mindre skal man betale, siger salesmarketing executive i Ryanair, Ashley Casey, til Nyhedsbrevet 3F.
Hvad siger du til kritikken om, at Ryanair vildleder forbrugeren med skjulte gebyrer og afgifter?
- Det kan jeg ikke forstå. Jeg synes, at vores priser er gennemskuelige. Vi prøver ikke på at skjule noget.
Kan du ikke forstå, at kunden føler sig snydt, hvis I reklamerer med en rejse til 50 pund (cirka 435 kroner), men ender med en regning på over 100 pund i sidste ende?
- Nej. Vi mener, at folk, der booker rejser på nettet og også rejser uden bagage, selvfølgelig ikke skal betale det samme som folk, der rejser med bagage og har brug for personlig service til køb af billetter. Vi sparer på personaleudgifter - og forbrugeren sparer på billetten, siger Ashley Casey til Nyhedsbrevet 3F.
Forbrugerrådet: Vær forsigtig
Men i Forbrugerrådet er man ikke enig i, at det er lettere for forbrugeren at overskue de mange ekstra gebyrer, som lavprisselskaberne tager.
- Jeg kan kun opfordre kunderne til at gennemføre en billetbestilling på nettet - uden at betale i første omgang. Derved kan kunden se, om lavprisselskaberne reelt er lige så billige, som de udgiver sig for, siger direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl til Nyhedsbrevet 3F.
Han opfordrer til forsigtighed, inden man bekræfter sin bestilling hos et lavprisselskab.
- Det kan blive meget dyrt og være meget svært, at lave sin bestilling om, hvis man for eksempel har skrevet forkert navn, dato eller købt en unødvendig forsikring, siger Rasmus Kjeldahl.