Når der ledes i fordærv
Uddrag af bogen "Førstehjælp til dit Arbejdsliv", People’sPress, 2008.
Undersøgelser viser, at stressende arbejdsforhold i høj grad kan tilskrives dårlig ledelse. International forskning fra 2004 viser, at højt sygefravær har en direkte forbindelse til den form for ledelse, der praktiseres i en virksomhed.
Og de danske lønmodtagere, der undlader at sygemelde sig, men som pligtskyldigt møder op på jobbet uden lyst og kræfter til at klø på, er ikke engang talt med i undersøgelsen.
Jo mere tilfredse medarbejderne er med ledelsen, desto bedre klarer virksomhederne sig i konkurrencen. Arbejdsglæde betaler sig.
Chefens skyld og fortjeneste
Vi lever selv efter følgende leveregel i tilværelsen: Det er aldrig medarbejdernes skyld. Det er altid lederens ansvar, hvis noget på jobbet ikke kører. Det er også chefens fortjeneste, når det går butikken forrygende.
Det er med andre ord altid chefens skyld eller fortjeneste, at noget går, som det går, og at medarbejdere har det, som de har det. Har du en halvskidt chef, som formår at få dig til at føle dig skyldig i, at det ofte kører halvskidt? Hvis du svarer ja, så sørg for at kaste ansvaret tilbage i ansigtet på din leder.
Det er afgørende, at ledere evner at forvandle medarbejdernes kreativitet, energi og talenter til produkter og ydelser, som kunderne synes om. De dygtige ledere forstår at tage afsæt i medarbejdernes kvalifikationer og bruge det, medarbejderne er gode til.
Rigtig mange med forstand på erhvervslivet og arbejdsmarkedet mener det samme. Men det er her, det kniber.
For lederne ser mest på, hvad de selv tror, de kan bruge i produktionen her og nu i stedet for at fokusere på, hvad medarbejdere er i stand til at bidrage med – måske kan du noget, din chef ikke kan se og derfor ikke bruger.
Ledelses-licens
Tre ting er afgørende for trivsel.
* at være en del af et fællesskab
* at have mulighed for indflydelse
* at have mulighed for at vise sin passion i faget.
For eksempel når en bogholder gerne vil bruge 20 ekstra minutter på at tjekke sine tal. Han skal have lov og må ikke grines af«, forklarer Allan Holmgren, som forsøger at få lederne på sine kurser til at coache medarbejdere i stedet for at kontrollere, udstikke ordre og lave strukturændring på strukturændring.
Det kniber gevaldigt med tilstrækkeligt gode ledere. I Slipinnovationen Løs taler forfatterne ligefrem for en ledelses-licens.
De mennesker, som har ansvaret for andres arbejdsdag og arbejdsglæde, burde have papir på, at de faktisk er i stand til på ordentlig vis at stå for at lede andre.
Der mangler i dag politiske initiativer, som sætter arbejdsglæden på den politiske dagsorden, og som kan styrke den danske ledelseskultur, så god ledelse bliver normen frem for undtagelsen
I august 2007 lyder en overskrift på Buisness.dk: »Tyranner bliver ignoreret eller gjort til chefer«. Mange tyranner med grov opførsel bliver enten forfremmet på grund af deres hårde stil i virksomhederne, eller også har de uantastet fået lov at forsætte i deres nuværende job, selv om de ikke er vellidte.
Kender du typen? Kan du genkende, at man forherliger brutalitet i den tro, at en hård og fast hånd giver resultater? Intet tyder på, at hårde hænder betaler sig.
Seks ud af ti mente i en undersøgelse, som Business.dk stod bag i 2006, at chefen ikke er sin opgave voksen. Er det ikke utroligt, at Danmark overhovedet kan starte på ny hver morgen, når tusindvis af medarbejdere skal møde hos chefer, de ikke har respekt for? Landet har brug for bedre chefer, end dem vi har.
Du har ledelsens problem
En del arbejde er de senere år blevet mere luftigt og ukonkret.
Det er blevet sværere for både medarbejdere og lederne at se, hvornår arbejdet er udført rigtigt og godt nok. Tidligere producerede vi danskere synlige varer som sko, sofaer, kjoler og cykler. Det var nemt at se, at nu var skoene fine og klar til skobutikken.
Nu til dags har flere af os fået arbejde med papirnusseri, styring, service og kreativt indhold. I dag er det vanskeligt at vide og forklare, hvornår nok er nok.
For hvornår er læreren færdig med sit arbejde med børn og stile? Hvornår har it-programmøren programmeret rigeligt for i dag? Og hvad skal til, for at sosu-assistentens service i forhold til en ældre er god nok? Det er problemet. Og det er vores problem som lønmodtagere.
For vores egne enorme krav og forventninger til kvaliteten i produkterne er med til at sende os i stress-land.
Egentlig burde det være din chefs problem, for det er ham eller hende, der har ansvaret for, at du og dine kolleger ikke går ned og bliver udbrændte. Det vil være skidt for både dig, dine kolleger og bundlinjen på din arbejdsplads.
Men problemet bliver ofte dit og kollegernes alene, for det halter svært blandt danske ledere med at sige stop på dine vegne, fordi lederne her og nu nyder godt af, at du og kollegerne giver den en alt for stor skalle på jobbet.
Der er kun dig til at sige fra, skrue tempoet og ambitionerne ned, kigge på uret og sige tak for i dag.