Kritisk lys på søfolks lønforskelle

3F og LO vil have stoppet de danske rederiers lønmæssige diskrimination af søfolk fra andre EU-lande, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

EU-traktaten forbyder EU-medlemslande at forskelsbehandle mellem egne statsborgere og arbejdstagere udefra. Alligevel spiser de danske rederier i dag deres cirka 1.000 polske og baltiske søfolk af med lønninger, der ligger på omkring det halve af, hvad de betaler deres danske ansatte.
Underbetalingen har fundet sted lige siden murens fald - og med Folketingets velsignelse, bemærker forhandlingssekretær Henrik Berlau fra 3F's Transportgruppe.
- Med loven om DIS-registret (Dansk Internationalt Skibsregister) fra 1988 vedtog de danske politikere, at danske overenskomster kun gælder for søfolk med bopæl i Danmark. Men DIS-loven strider imod EU-traktaten, som siger, at arbejdstagere fra andre EU-lande skal behandles på lige vilkår med danske ansatte, siger Henrik Berlau.
Han har nu på vegne af polske søfolk indledt to sager i Arbejdsretten mod Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af Mindre Skibe.
Den danske forskelsbehandling på søen er desuden kommet i EU-Kommissionens søgelys. Med en såkaldt åbningsskrivelse bad Kommissionen allerede i 2004 den danske regering om en forklaring på DIS-lovens overenskomstbestemmelser. Det oplyser vicekontorchef i Søfartsstyrelsen, Birgit Sølling Olsen.
I Storbritannien har regeringen af frygt for at få en EU-sag på halsen allerede ændret lovgivningen, så den harmonerer med EU's regler på området.
Hos Danmarks Rederiforening erkender underdirektør Jan Fritz Hansen åbent forskelsbehandlingen.
- Vi har altid kunnet beskæftige søfolk på lokale vilkår - en praksis som i 1988 blev konfirmeret med DIS-loven. Og så længe praksisen ikke er kendt i strid med EU-reglerne, har vi tænkt os at fortsætte som hidtil, lyder det fra rederiforeningen.
De radikales erhvervsordfører, Poul Erik Christensen, vil nu tage sagen op med økonomi- og erhvervsministeren.